BACIA ESCOLA
UNIDADE IDEAL PARA A GESTÃO INTEGRADA DOS RECURSOS HÍDRICOS
DOI:
https://doi.org/10.21170/geonorte.2024.V.15.N.51.01.28Keywords:
Educação, Ciência cidadã, Socio-hidrologia, Programa NacionalAbstract
Due to the evolution of ecosystems and societies, the world is becoming increasingly complex. This requires the integrated management of various resources and sectors such as water resources, disasters, and the environment. For this integrated management, the use of the school catchment is fundamental. In order to further develop its use in practice, the objective of this study was to evaluate various aspects of school catchments. The bibliographic survey of the subject identified that the term “school catchment” was used in the 1960s in the Brazilian Northeast, which is at this moment considered to be the first in Brazil and the world. Based on the analysis, the present study defines a school catchment as a catchment where monitoring and/or field diagnostics take place, and which is used for scientific research and didactic activities for learning science, education, and any kind of intellectual training for all citizens. Because of its social function, the school catchment is the ideal unit for hydrology, especially socio-hydrology, intensifying citizen science and building hydrosolidarity in society. Demonstrating the high effectiveness of the use of the school catchment with two case studies, this study suggests the creation of the National Program of School Catchment in Brazil.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA GEONORTE
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).