The teaching experience of the technical course in Mechanics at IF Sudeste MG – Juiz de Fora in Remote Emergency Teaching (ERE)

Experiência docente no ERE

Authors

  • Cíntia Fernanda Marques Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais- IFMG
  • Adriano Reder de Carvalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais- IFMG

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i1.13632

Keywords:

Professional education, Technical graduation, Educational strategies

Abstract

The pandemic caused by COVID-19 brought changes in the teaching-learning process, and the organization of emergency remote teaching (ERE) was the way found by the competent bodies to continue academic activities, with technology being the articulator of the teacher-student relationship in this period. This article presents the experience of the teachers of the technical course in mechanics at the IF Sudeste MG – Campus Juiz de Fora, whose objective was to identify tools and professional actions presented in the ERE that have possibilities of permanence. This is a qualitative study based on bibliographical research, regulatory documents and interviews. The results showed that it was an experience that brought benefits, opportunities and revealed weaknesses which permeate initial and continuing teacher training, the inclusion of new technologies in the classroom, student and teacher behavioral management. Teachers concluded that behavioral changes and the development of digital skills will remain, as well as the articulated use of some methodologies such as podcasts and simulations. The pandemic context ends by leaving questions and important events that must be examined for educational development in the face of new contemporary demands.

 

Author Biographies

Cíntia Fernanda Marques, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais- IFMG

Mestranda em Educação Profissional Tecnológica (IF-Sudeste MG). Especialista em Psicopedagogia Institucional (FESL), Especialista em Pedagogia Empresarial e Educação Corporativa (FESL) e MBA em Gestão de Pessoas (UNIFASE). Graduada em Pedagogia (UERJ) e Graduada em Gestão de Recursos Humanos (UNIFASE). Atuante no ensino superior como pedagoga e docente, realizando atividades no departamento de coordenadoria de suporte e atendimento ao aluno e docente da disciplina de Desenvolvimento Infantil. Possui experiência generalista em Recursos Humanos, com ênfase em recrutamento e seleção, integração de novos colaboradores, educação corporativa e gestão do desenvolvimento humano.

Adriano Reder de Carvalho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais- IFMG

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1995), mestrado em Comportamento e Biologia Animal pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2006) e doutorado em Parasitologia Animal pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2010). Tem experiência na área de Taxonomia e Ecologia de populações e comunidades parasitárias, atuando principalmente nos seguintes temas: parasitos peixes e de aves silvestres, além da variação temporal das populações e comunidades de parasitos de peixes de água doce. Tem atuado também na área de Políticas Públicas em Educação, principalmente relacionadas a Assistência Estudantil e Vulnerabilidade dos discentes.

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Published

2024-06-04

How to Cite

MARQUES, C. F.; CARVALHO, A. R. de. The teaching experience of the technical course in Mechanics at IF Sudeste MG – Juiz de Fora in Remote Emergency Teaching (ERE): Experiência docente no ERE . Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 01–15, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i1.13632. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13632. Acesso em: 1 sep. 2024.