Decolonial epistemology and indigenous knowledge of the Amazon

methodological reflections

Authors

Abstract

Methodologies in the social sciences have undergone profound reevaluations in light of the criticisms provoked by decolonial studies. These criticisms question the modern, Eurocentric, and colonial epistemological foundations that structure dominant modes of knowledge production. This research reflects on traditional Amazonian knowledges from the perspective of decolonial studies, understanding them as legitimate and autonomous forms of knowledge production historically subordinated by the modern-colonial project. The question follows the following guidelines: how do decolonial studies help understand and legitimize traditional Amazonian knowledges? What potential do they offer for the construction of a plural science committed to cognitive justice? Decolonial studies propose an ethical, political, and methodological repositioning of research practices, aiming for epistemic justice and the recognition of plural epistemologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adelson da Costa Fernando, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Sociólogo. Professor da Universidade Federal do Amazonas/ICSEZ/ PPGSCA. Pós-doutorado em Processos jornalísticos e Folkcomunicação pela Universidade Estadual de Ponta Grossaa/UEPG. Doutorado em Ciências da Religião pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Religião (Bolsista/FAPEAM), na Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). Mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia (2001). Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais/UFAM. Membro do Grupo de Pesquisa TROKANO e NEPTRASS/UFAM. Vice-presidente da Rede Brasileira de Estudos e Pesquisas em Folkcomunicação. E-mail: acostaf@ufam.edu.br

Published

2025-07-31

How to Cite

Fernando, A. da C. (2025). Decolonial epistemology and indigenous knowledge of the Amazon: methodological reflections. Revista Eletrônica Mutações, 17(29), 36–54. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/18510