Approach to Environmental Sciences from the perspective of postgraduate students of a Brazilian education institution

Authors

Abstract

Socio-environmental problems are increasingly evident in everyday life, which makes people more concerned and seek relative professional (in)formation. In this sense, the objective was to verify perceptions and inferences of postgraduate students about an environmental sciences course, with characterization of the student's profile. For such, quantiqualitative questionnaires were applied to concluders of 2019, of the Specialization course in Environmental Sciences and Nature Conservation, FAPEMA, Teresina-PI. It was found that most participants were female (70 %), aged between 20 and 30 years (75 %), graduated in Biological Sciences (75 %) and UESPI's egress (55 %). For the students, the course had its intended general objective and satisfactory results in the teaching-learning activities. The course enables professional formation with the technical-scientific skills needed to diagnose and propose alternatives to socio-environmental problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorran André Moraes, Universidade Estadual do Piaui - UESPI

Biólogo. Bi - graduado em Ciências Biológicas UFPI/UESPI. Especialista em Gestão e Educação Ambiental. Especialista em Biodiversidade e Conservação. Especialista em gestão e supervisão com docência do Ensino Superior. Colaborador do Núcleo de Pesquisa em Meio Ambiente e Paisagismo-NUPEMAP da Universidade Estadual do Piauí-UESPI.

Natalia Kelly de Oliveira, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Licenciada em Ciências da natureza pela Universidade Federal do Piauí - UFPI. Pós graduada em Ciências Ambientais e Conservação da Natureza pela Faculdade do Médio Parnaíba - FAMEP

Caíque Rodrigues de Carvalho Sousa, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Atualmente é doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Rede em Desenvolvimento e Meio Ambiente da UFPI e faz parte do grupo de pesquisa Gestão Ambiental. Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Especialista em Educação Ambiental pela Faculdade Internacional Signorelli (FISIG) e Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI). É professor-pesquisador e tem experiência nas áreas de Ensino de Ciências e Biologia, Educação Ambiental, Temas Específicos da Educação e Multidisciplinares.

Lígia Calina Rocha Pires Ferreira, Superintendência de Desenvolvimento Rural (SDR) de Teresina - SDR

Médica Veterinária graduada pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) em 2012. Bióloga graduada pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI) em 2013. Especialista em Vigilância em Saúde Ambiental pelo Instituto de Estudos de Saúde Coletiva do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), período 15/07/2013 à 28/08/2014. Especialista em Gestão de Vigilância Sanitária pelo Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa, período 25/11/2015 à 11/11/2016. Especialista em Legislação, Perícia e Auditoria Ambiental pelo Centro Universitário Estácio de Ribeirão Preto-SP, período 04/07/2019 à 30/12/2020. Mestra em Ciência Animal pela Universidade Federal do Piauí, biênio 2013-2015. Servidora pública municipal da Fundação Municipal de Teresina (FMS), coordenadora do Núcleo de Vigilância em Saúde do Trabalhador pertencente a Gerência de Vigilância em Saúde Ambiental e Saúde do Trabalhador (GEVISAST), período janeiro 2013 à janeiro 2021. Atualmente, Médica Veterinária do Serviço de Inspeção Municipal (SIM) da Superintendência de Desenvolvimento Rural (SDR) de Teresina.

José Rodrigues de Almeida Neto Neto, UFPI

Biólogo de formação. Doutor em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (REDE PRODEMA). Em Estágio Pós-doutoral em Gestão do Conhecimento Tradicional junto ao Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente (PRODEMA/UFPI). Auditor Fiscal Ambiental da Secretaria de Estado do Meio Ambiente e Recursos Hídricos do Piauí (SEMAR/PI).

Published

2023-10-06

How to Cite

Moraes, L. A., Oliveira, N. K. de ., Sousa, C. R. de C., Ferreira, L. C. R. P. ., & Neto, J. R. de A. N. (2023). Approach to Environmental Sciences from the perspective of postgraduate students of a Brazilian education institution. Revista Eletrônica Mutações, 16(26), 147–169. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/12334