WEAVING DIALOGUES BETWEEN PROFESSIONAL EXPERIENCE AND CURRICULAR INTERNSHIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16973

Keywords:

Transition, Child, Early Childhood Education, Elementary Education, Teacher

Abstract

The Case Study aimed to investigate the teacher's perception of the child's transition process between Early Childhood Education and the 1st year of Elementary School. The investigation showed that teachers consider that there is a need for the child to adapt when entering the new study cycle, as the school routine is new and different from early childhood education, especially, with regard to the reduction in playing time and an urgent need for the child be independent/autonomous. The physical space of the classroom becomes the main reference for carrying out pedagogical activities in the 1st year and there is an increase in the amount of school tasks. In the content analysis of the interviews, it was identified that the transition is configured in the preparation of the child for the new demands of the student subject, who, upon reaching the 1st year, is inserted into the systematization of teaching and in the processes of quantitative evaluations, does not emphasize the reception in the condition of being a child.

Author Biographies

Maria José da Cruz, Universidade Federal do Cariri

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Cariri (UFCA), campus Brejo Santo-CE. Integrou o Programa de Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência. Atualmente é integrante do Projeto Redescobrindo o Saber (reforço, recuperação e recomposição de aprendizagens em Português e Matemática)-Secretaria Municipal de Educação de Brejo Santo-CE.

Darliane Silva do Amaral, Universidade Federal do Cariri

Professora adjunta da Universidade Federal do Cariri. Vice-líder do Grupo de estudos e pesquisas (auto)biográficas em formação docente, interseccionalidade e currículo –GEPAFIC.

Francione Charapa Alves, Universidade Federal do Cariri

Professora adjunta da Universidade Federal do Cariri. Pós- doutora em Educação (UECE). Professora do Mestrado Profissional em Educação (MPEDU/URCA). Líder do Grupo de estudos e pesquisas (auto)biográficas em formação docente, interseccionalidade e currículo –GEPAFIC.

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Published

2024-12-31

How to Cite

CRUZ, M. J. da; AMARAL, D. S. do; ALVES, F. C. WEAVING DIALOGUES BETWEEN PROFESSIONAL EXPERIENCE AND CURRICULAR INTERNSHIP. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–16, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16973. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16973. Acesso em: 7 jan. 2025.