THE TEACHER-TRAINING RURAL SCHOOL MURIALDO: MEMORIES OF FORMER STUDENTS (1947-1963)
DOI:
https://doi.org/10.38047/rct.v14.FC.2022.al3.p.1.19Keywords:
Instituições Escolares. Escola Normal Rural Murialdo; Trajetórias Formativas.Abstract
The history of Teacher-Training School Murialdo is situated in the context of schooling developed by religious congregations in regions of European colonization. The institution was founded in Ana Rech, a district of the city of Caxias do Sul, RS, in 1942. The objective is to analyze memories surrounding the institution and the way in which they are articulated with the formative paths. The project results from community actions in cooperation with state government policies. The highly educated school trained hundreds of distinguished rural teachers, such as Valter Antônio Susin and Telmo Luiz Paganella. The theoretical perspective is from cultural history and the methodology considers oral history collated with personal documents under documental analysis. The Church's influence is evident in the way these teachers guided their practices, assuming a leadership profile in their communities.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Ouvir Contar: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Memórias da rural: narrativas da experiência educativa de uma escola normal rural pública (1950-1960). 2007. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) -- Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2007.
CAXIAS DO SUL. Mapa do município – escala 1/10.000. Disponível em: http://www.caxias.rs.gov.br/_uploads/planejamento/sui/sui_mapa_municipio.pdf. Acesso em: 22 maio 2017.
CUNHA, Maria Teresa Santos. Saberes impressos escritas da civilidade e impressos educacionais. (Década de 1930 a 1960). In: YAZBECK, Dalva Carolina; ROCHA, Marlos Bessa Mendes da. Cultura e história da educação: intelectuais, legislação, cultura escolar e imprensa. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2009, p. 233-251.
CUNHA, Maria Teresa Santos. De achados locais a indícios nacionais: arquivos pessoais de educadores na História da Educação do tempo presente. In: CURY, Cláudia Engler; VIEIRA, Carlos Eduardo; SIMÕES, Regina Helena Silva. História da Educação: global, nacional e regional. Vitória, ES: EDUFES, 2019, p. 75-98.
DALLA VECCHIA, Marisa Virgínia Formolo; HERÉDIA, Vania Beatriz Merlotti; RAMOS, Felisbela. Retratos de um saber: 100 anos de história da rede municipal de ensino em Caxias do Sul. 2. ed. Porto Alegre: EST, 1998.
DEMARTINI, Zeila. Educação no campo: notas preliminares. In: BARBOSA, Joaquim Gonçalves; ALVES,Maria Leila; DURAN, Marília Claret Geraes. (Orgs.). Políticas e educação: múltiplas leituras. São Bernardo do Campo: UMESP, 2002, p. 133-148.
DEWES, Elisângela Cândido da Silva. “O Despertar”: uma história das práticas da educação rural em Caxias do Sul (1947-1954). – 2019. 176 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Caxias do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2019.
FERNANDES, Cassiane Curtarelli. Uma história do Grupo Escolar Farroupilha: sujeitos e práticas escolares (Farroupilha/RS, 1927-1949). 2015. 217 f. Dissertação (Mestrado em Educação) -- UCS. Caxias do Sul, RS, 2015.
GATTI JR., Décio. A História das Instituições Educacionais: inovações paradigmáticas e temáticas. Campinas/SP: Autores Associados, Uberlândia/MG, Editora da Universidade Federal de Uberlândia. 2002, p. 3-24.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.
LUCHESE, Terciane Ângela. O processo escolar entre imigrantes no Rio Grande do Sul. Caxias do Sul, RS: EDUCS, 2015.
LUCHESE, Terciane Ângela; KREUTZ, Lúcio. Das Escolas de Improviso às Escolas Planejadas: Um Olhar Sobre os Espaços Escolares da Região Colonial Italiana, Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, SP, v. 12, n. 2, p. 45-75, maio/ago. 2012.
MAGALHÃES, Justino. The educational institution in the modernization of the local. Historical – pedagogical perspective. Revista di storia dell’educazione, 1/2018, p. 41-55.
NORA, Pierre. Entre memória e história. A problemática dos lugares. Proj. história. São Paulo, n. 10. Dez. 1993, p. 7- 28.
PAGANELLA, Telmo Luiz. Escola Normal Rural Murialdo. Ana Rech. Caxias do sul. Um molde de caráter. Caxias do Sul: Maneco, 2020.
O 5 de Abril. Notícias de Lomba Grande. Novo Hamburgo, ano XIV, n. 10, 1940a, 7 de junho de 1940.
PAGANELLA, Telmo Luiz. Marcas, profundas marcas...São Marcos: Lorigraf, 2009.
PENNA, Rejane. Avanços e perspectivas na utilização das fontes orais em historiografia recente. Práksis. Revista do ICHLA, Novo Hamburgo, ano 2, v. 2, n. 3, p. 7-14, ago. 2005.
RIO GRANDE DO SUL. Fundação Estadual de Economia e Estatística. Divisão Geopolítica do Estado do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://www.fee.rs.gov.br/perfil-socioeconomico/estado/divisao-geopolitica-do-rs/ Acesso em: 15 abr. 2019.
RIBEIRO, Marlene. Desafios postos à educação do campo. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 50 (especial), p. 123-139, mai2013.
ROCKWELL, Elsie. Imaginando lo no-documentado: del archivo a la cultura escolar. In CERECEDO, Alicia Civera; ESCALANTE, Carlos; LAFARGA, Luz Elena Galván (Coord.). Debates y desafios em la historia de la educación em México. Zinacantepec, Estado de México: El Colegio Mexiquense, A.C.: Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México, 2002. p. 208-234.
SERNA, Justo; PONS, Anaclet. La historia cultural. Autores, obras, lugares. Madrid: Akal, 2013.
IDENTIFICA AUTORIA; IDENTIFICA AUTORIA, 2012.
THOMSON, Alistair. Recompondo a memória: questões sobre a relação entre a história oral e as memórias. Projeto História, São Paulo, n. 15, abr., 1997, p. 51-84.
WERLE, Flávia Obino Corrêa et al. Um espaço esquecido de formação do professor: a Escola Normal Rural In: TAMBARA, Elomar; CORSETTI, Berenice (Org.). Instituições Formadoras de Professores no Rio Grande do Sul. Pelotas: UFPel, 2008. p. 63-102
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Formação de professores para a zona rural: análise em perspectiva histórica, diferentes veículos de cultura escolar. In: FARIAS, Graziela Franceschet; ANTUNES, Helenise Sangoi (Org.). Desafios e perspectivas na Educação Rural: fazeres pedagógicos e seus múltiplos olhares. Curitiba: CRV, 2014. p.49-68.
ZAGO, Nadir. A entrevista e seu processo de construção: reflexões com base na experiência prática da pesquisa. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, M. P. de; VILELA, R. A.T. (Orgs.). Itinerários de Pesquisa. Perspectivas qualitativas em Sociologia da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 287-308.
Entrevistas orais:
Telmo Luiz Paganella. Entrevista oral sobre formação e docência rural no Rio Grande do Sul. Entrevista concedida a IDENTIFICA AUTORIA. São Marcos, RS, 16/04/2019.
Valter Antônio Susin. Entrevista oral sobre formação e docência rural no Rio Grande do Sul. Entrevista concedida a IDENTIFICA AUTORIA. Caxias do Sul, RS, 06/11/2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Canoa do TempoEsta obra está licenciada com uma Licença <a rel =" license "href =" http: / /creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ ">