A confiança em uma universidade federal na ótica de alunos, professores e técnicos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47357/ufambr.v3i2.9413

Keywords:

Confiança, Universidade, Alunos, Professores, Técnicos

Abstract

The present work sought to find the level of confidence that students, professors and technicians have in relation to the Federal University of Pampa, Campus Dom Pedrito. Therefore, a quantitative and descriptive research was carried out with the participation of 238 students, 34 technicians and 21 teachers. It was observed that, in general, students, professors and technicians trust the university slightly, with technicians trusting less. It was also found that as people spend more time at university, the level of confidence tends to be lower. Finally, it was found that there are differences in confidence levels in relation to the student's course; the results indicate that it can be said that the course that has the most confidence in the institution is Agribusiness, with the lowest level of confidence occurring in the Licentiate Course in Rural Education. In this way, internal actions of the university are suggested, in different spheres, seeking to increase the level of trust in this federal educational institution. The study also demonstrates that, in fact, trust in the university tends to have a relationship with the cultural environment that affects the people, in addition to his/her profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo da Rosa Borges, Universidade Federal Fronteira Sul

Professor Adjunto da Unipampa e do PPGA em Administração (Unipampa)

Thiago Antônio Beuron, Unipampa

Professor Adjunto da Unipampa e do PPGA em Administração (Unipampa)

Rodrigo da Silva Lisboa, Unipampa

Professor Adjunto da Unipampa

References

Appio, J., Pereira, A. R., Marcon, D. L., & Frizon, N. N. (2016). Atributos de permanência de alunos em instituição pública de ensino superior. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 9(2), 216-237.
Francisco, T. H. A., Nakayama, M. K., Ramos, A. M., Pinto, R. S., & Rodrigues, T. M. (2014). A colaboração do segmento privado da educação superior na proposta de democratização do acesso: um estudo da perspectiva sul catarinese. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 7(1), 79-105.
Bertolin, R. V., Santos, A. C. D., Lima, J. B. D., & Braga, M. J. (2008). Assimetria de informação e confiança em interações cooperativas. Revista de Administração Contemporânea, 12, 59-81.
Borges, G. R., Constante, A. K., de Souza Domingues, M. J. C., & da Silva Añaña, E. (2014). Analisando o Apego e a Recomendação como Consequentes da Confiança em uma Instituição de Ensino a Distância. Revista Pretexto, 15(4).
Borges, M. C. (2012). Das funções de confiança stricto sensu e dos cargos em comissão: abordagem constitucionalmente adequada. Revista TCEMG, 82(1), 45-54.
Brei, V. A., & Rossi, C. A. V. (2005). Confiança, valor percebido e lealdade em trocas relacionais de serviço: um estudo com usuários de internet banking no Brasil. Revista de Administração Contemporânea, 9(2), 145-168.
de Oliveira Santini, F., de Guimarães, J. C. F., & Severo, E. A. (2014). Qualidade, comprometimento e confiança na retenção de alunos no ensino superior. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 7(1), 274-297.
Fialho, A. A. B., Mafra, S. C. T., & Silva, E. P. D. (2017). Mudanças no ambiente organizacional e qualidade de vida no trabalho: percepção dos servidores técnico-administrativos idosos, o caso da UFV.. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 10(2), 20-42.
Fischer, R. M., & Novelli, J. G. N. (2008). Confiança como fator de redução da vulnerabilidade humana no ambiente de trabalho. Revista de administração de empresas, 48, 67-78.
Feres Júnior, J., & Eisenberg, J. (2006). Dormindo com o inimigo: uma crítica ao conceito de confiança. Dados, 49, 457-481.
Lobato, V. S. (2012). O princípio da confiança retratado no Código Tributário Nacional. A aplicação dos artigos 100 e 146 do CTN. A análise de casos concretos. Revista Brasileira de Direito Tributário e Finanças Públicas, 6, 42-70.
Lundåsen, S. (2002). Podemos confiar nas medidas de confiança?. Opinião pública, 8, 304-327.
Ministério da Educação e Cultura. Resumo técnico: Censo da Educação Superior 2016. – Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2016.pdf
Mantovani, D., de Araújo, J. P., & Prado, P. H. M. (2013). Análise dos antecedentes e consequentes da qualidade do relacionamento em instituições de ensino superior públicas estaduais. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 6(3), 288-309.
Peralta, H., & Costa, F. A. (2016). Competência e confiança dos professores no uso das TIC. Síntese de um estudo internacional. Sísifo, (3), 77-86. Pereira, R. M., Marques, H. R., de Castro, F. L., & Ferreira, M. A. M. (2015). Funções de confiança na gestão universitária: a dinâmica dos professores-gestores na Universidade Federal de Viçosa. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 260-281.
Teixeira, M. L. M., & Popadiuk, S. (2003). Confiança e desenvolvimento de capital intelectual: o que os empregados esperam de seus líderes?. Revista de Administração Contemporânea, 7, 73-92.
Zanini, M. T. F., & Migueles, C. P. (2014). O papel mediador entre confiança e desempenho organizacional. Revista de Administração (São Paulo), 49, 45-58.
Zimmer, P. A. L. O. M. A., Luz Filho, S. D., & Bloemer, R. (2015). Atributos geradores de confiança interorganizacional em redes de cooperação. In XVI Congresso Latino-Iberoamericano de Gestão da Tecnologia, Porto Alegre. Anais.... Porto Alegre: NITEC (pp. 1-13).

Published

2021-11-08

How to Cite

Machado, T. ., Borges, G. da R., Beuron, T. A. ., & Lisboa, R. da S. . (2021). A confiança em uma universidade federal na ótica de alunos, professores e técnicos. UFAM Business Review - UFAMBR, 3(2), 44–57. https://doi.org/10.47357/ufambr.v3i2.9413

Most read articles by the same author(s)