"Research WITH" as potency of social learning:

an experience in environmental sciences with a rural school

Authors

Abstract

The objective of this article is to present an intervention research carried out in the field of environmental sciences in a rural school and to analyze the possibility of this “research WITH” as a potency of social learning. The school is located in the Território Portal da Amazônia (north of Mato Grosso state) and the intervention aimed at defining, validating, applying and analyzing established indicators to understand the role of school practices in the socio-ecological resilience of rural communities, as well as a joint analysis of the results and participatory process. Dialogued and dynamic meetings were held with the school community to achieve the intended objectives. In addition to the results of the indicators themselves, an analysis of the process itself showed that this was a social learning exercise that enabled the development of different skills and values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Paula Pires de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Bacharela em Engenheira Ambiental pela Universidade de São Paulo (USP/EESC) com complementação em pedagogia pela Faculdade de Conchas (FACON). Mestre em Ciências (USP/EESC). Doutora em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar/DCAm). Especialização em Educação em Direitos Humanos na Universidade Federal do Espírito Santos (UFES) em andamento.

Rodolfo Antônio de Figueiredo, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre e Doutor em Ecologia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor Associado do Departamento de Ciências Ambientais do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde da Universidade Federal de São Carlos (DCAm/CCBS), campus São Carlos.

Diógenes Valdanha Neto, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas nas modalidades bacharelado e licenciatura, Universidade de São Paulo (USP/FFCLRP). Mestre em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP/FCLAR). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP/FE). Professor da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), campus de Uberaba, vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE), junto ao Departamento de Educação em Ciências, Matemática e Tecnologias(DECMT).

Published

2023-08-24

How to Cite

Pires de Oliveira, M. P., Antônio de Figueiredo, R. ., & Valdanha Neto, D. . (2023). "Research WITH" as potency of social learning: : an experience in environmental sciences with a rural school. Revista Eletrônica Mutações, 16(26), 35–49. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/12306