Remote learning from the perspective of creativity: other possibilities beyond the traditional lens

outras possibilidades além das lentes tradicionais

Authors

Abstract

 In the pandemic period, emergency remote teaching presented itself as a challenge in the territory of Brazilian basic education. This article aims to reflect on the challenges and possibilities of remote teaching in the light of creativity, in an attempt to open gaps in simplifying thinking from the recursive dialogue. The article starts from the restlessness: How does the epistemologies of creativity enable a remote pedagogical practice beyond the simplifying and fragmenting lenses of traditional teaching? The research was based on a bibliographic research with a qualitative approach, where the results demonstrate that in the pandemic context, teachers in their remote pedagogical practice presented difficulties in breaking with the simplification and fragmentation in the process of knowledge construction. The bibliographic readings pointed out new possibilities for the pedagogical practice from the creativity thus contributing to a common good.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Carla da Queiroz, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Secretaria Municipal de Educação de Palmas - TO: Palmas, Tocantins, BR. Mestrado em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação). E-mail: marinacarlla@gmail.com

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Possui graduação em História e graduação em Pedagogia. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Doutorado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Pós - Doutorado em Educação pela Universidade do Algarve-Portugal. É professora Titular e Bolsista Produtividade do CNPq categoria 2. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, política educacional, profissionalização docente, avaliação institucional, Metodologia de Pesquisa; Estudos contemporâneo. Avaliadora do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior do INEP /MEC.É professora na graduação Curso de Jornalismo, no Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado em Ensino de Língua e Literatura.Também é professora no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação a partir de 2012. É membro da Rede Internacional de Escolas Criativas: construindo a escola do século XXI (RIEC Coord. UB/Espanha). Orienta mestrado e doutorado sobre formação de professores; práticas educativas;política educacional; teoria da complexidade. Desenvolve pesquisa sobre escolas criativas; educação e formação de professor. Tem livro e capítulos de livros publicados versando sobre o tema Formação de Professor. E-mail: mjpgon@mail.uft.edu.br

Published

2024-01-15

How to Cite

Queiroz, M. C. da, & Pinho, M. J. de . (2024). Remote learning from the perspective of creativity: other possibilities beyond the traditional lens: outras possibilidades além das lentes tradicionais. Revista Eletrônica Mutações, 16(27), 18–31. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/12175