GLOBAL MOTOR SKILLS ASSESSMENT IN CHILDREN WITH AND WITHOUT AUTISM SPEC-TRUM DISORDER

Authors

  • Ana Paula Silva Pereira Centro de Investigação em Educação, instituto Educação, UM

Keywords:

Autism spectrum disorder. Global motor skills. Early intervention. Assessment

Abstract

The aim of this study is: Global Motor Skills Assessment of children with and without ASD, aged between 5 and 6 years, resident in the north of Portugal. The instrument used was the reduced version of Evaluation scale of motor proficiency Bruininks-Oserestsky - 2nd edition (BOT-2) and the study sample consisted of 50 children, 25 with ASD and 25 with typical development, aged between 5 and 6 years. The methodology used in this study is quantitative correlational, using descriptive and inferential analysis. The results allow us to conclude that there are differences in the profile of the global motor skills among children with and without ASD, and the last have better performances. We found that the profile of the global motor skills of children with and without ASD is not influenced by gender or by age and educational and professional level of the parents. Also, regarding children with ASD, the type, frequency and the number of years of support received did not influence the profile of the global motor skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Silva Pereira, Centro de Investigação em Educação, instituto Educação, UM

Possui doutoramento em Estudos da Criança, área de especialidade em Educação Especial, pelo Instituto de Educação, Universidade do Minho (2009). Atualmente é professora auxiliar do Departamento de Psicologia da Educação e Educação Especial do Instituto de Educação, Universidade do Minho e desenvolve o seu trabalho de investigação no Centro de Investigação em Educação (CIEd), no grupo de investigação: Desenvolvimento Psicossocial, Aprendizagem e Necessidades Especiais. Desde 2013 coordena o Mestrado de Educação Especial, Área de Especialização em Intervenção Precoce e desde 2015 é Diretora Adjunta do CIEd. Integra a Equipa de Supervisão da Região Norte do Sistema Nacional de Intervenção Precoce na Infância, em Portugal, desde 2011. Tem experiência na área da Educação Especial e Intervenção Precoce. As principais áreas científicas de interesse são: Práticas Centradas na Família em Intervenção Precoce, Perturbação do Espetro do Autismo e Práticas Recomendadas na Avaliação em Intervenção Precoce

References

ANDRADE, C.; NETO, C.; DUCHARNE, M. Auto-percepção de competência, perceção da edu-cadora e competência motora em crianças de 5 anos. In CATELA D.; BARREIROS J. (Eds), Estu-dos em Desenvolvimento Motor da criança, p. 247-254. ESRM: Rio Maior, 2008

APA: American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5), 5th Edition. Arlington: American Psychiatric Association, 2013

BARTHÉLÉMY, C.; FUENTES, J.; HOWLIN, P.; GAAG, R. Persons with autism spectrum disor-ders: Identification, understanding, intervention. Autism Europe. Belgium: AISBL, 2008

BHAT, A. N.; GALLOWAY, J. C.; LANDA, R. J. Social and non-social visual attention patterns and associative learning in infants at risk for autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, p. 989–997, 2011

BHAT, A. N.; LANDA, R. J.; GALLOWAY, J. C. Current perspectives on motor functioning in infants, children and adults with autism spectrum disorders. Physical Therapy, 91(7), p.1116-1129, 2011

BOYD, B. A.; ODOM, S. L.; HUMPHREYS, B. P.; SAM, A. M. Infants and toddlers with autism spectrum disorder: Early identification and early intervention. Journal of Early Intervention, 32(2), p. 75-98. North Carolina: University of North Carolina at Chapel Hill, 2010

BRUININKS, R. H.; BRUININKS, B. D. Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (Second Ed.). San Antonio, Tx: Psychological Corporation, 2005

CORREIA, L. M. Inclusão e necessidades educativas especiais - Um guia para educadores e pro-fessores, 2ª edição. Porto: Porto Editora, 2008

Decreto-Lei n.º 281/2009, de 6 de Outubro. Diário da República n.º193/09 – I Série. Ministério da Saúde, Lisboa

ESPOSITO, G.; PASCA, S. Motor abnormalities as a putative endophenotype for autism spectrum disorders. Frontiers in Integrative Neuroscience 7(43), p.1-5, 2013

FILIPE, C. N. Autismo: conceitos, mitos e preconceitos. Lisboa: Verbo, 2012

FLANAGAN, J.; LANDA, R.; BHAT, A.; BAUMAN, M. Head lag in infants at risk for autism: A prelminary study. The american journal of ocupational therapy, 66(5), p. 577-585, 2012

FOMBONNE, E. Epidemiology of pervasive developmental disorders. Pediatric Research, 65(6), p. 591-598, 2009

FOUNTAIN, C.; WINTER, A. S.; BEARMAN, P. Six developmental trajectories characterize children with autism. Pediatrics, 129(5), p. 591-598, 2012

GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: Bebés, crianças, adolescentes e adultos, 3ª edição. São Paulo: Phorte Editora, 2005

HAND, B. Changes in motor skill and fitness measures among children with high and low compe-tence: a five year longitudinal study. Journal of Science and Medicine in sport, 11(2), p. 155-162, 2008

HAYWOOD, K.; GETCHELL, N. Desenvolvimento motor ao longo da vida, 3ª edição. Porto Ale-gre: Artmed, 2004

JANSIEWICZ, E.; GOLDBERG, M.; NEWSCHAFFER, C.; DENCKLA, M.; LANDA, R.; & MOSTOFSKY, S. Motor signs distinguish children with high functioning autism and asperger's syndrome from controls. Journal of Autism and Developmental Disorders, 36(5), p. 613-621, 2006

KING, M. D.; BEARMAN, P. S. Socioeconomic status and the increased prevalence of autism in California. Amercian Sociological Review, 76(2), p. 320-346, 2011

LIMA, C. B. Perturbações do espetro do autismo: Manual prático de intervenção. Lisboa: Lidel, 2012

LIU, T.; BRESLIN, C. M. Fine and gross motor performance of the MABC-2 by children with au-tism spectrum disorder and typically developing children. Research in autism spectrum disorders, 7, p. 1244-1249, 2013

LLOYD, M.; MACDONALD, M.; LORD, C. Motor skills of toddlers with autism spectrum disor-ders. Autism, 17(2), p.133-146, 2013

MACHADO, D. R.; BARBANTI, V. J. Maturação esquelética e crescimento em crianças e adoles-centes. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho humano, 9(1), p. 12-20, 2007

MCWILLIAM, R. A. Trabalhar com as famílias de crianças com necessidades especiais. Porto: Porto Editora, 2012

MILES, J.; MCCATHREN, R.; STICHLER, J.; SHINAWI, M. Autism Spectrum Disorders. In Pa-gon, R.; Bird, T.; Dolan, C.; Stephens, K.; Adam, M., Gene Reviews. Seattle: University of Was-hington, 2010

MINSHEW, N.; SUNG, K.; JONES, B.; FURMAN, J. Underdevelopment of the postural control system in autism. Neurology, 63(11), p. 2056-2061, 2004

OLIVEIRA, G.; ATAÍDE, A.; MARQUES, C.; MIGUEL, T.; COUTINHO, A.; VIEIRA, L.; GON-ÇALVES, E.; LOPES, N. M.; RODRIGUES, V.; MOTA, H.; VICENTE, A. M. Epidemiology of autism spectrum disorder in Portugal: prevalence, clinical characterization and medical conditions. Developmental Medicine & Child Neurology, 49(10), p. 726-733, 2007

OZONOFF, S.; YOUNG, G.; GOLDRING, S.; HESS, L.; HERRERA, A.; STEELE, J.; et al. Gross Motor Development, Movement Abonormalities and Early Identification of Autism. Journal of Autism and Development Disorders, 38(4), p. 644-656, 2008

PAIM, M. Desenvolvimento motor de crianças pré-escolares entre 5 e 6 anos. Revista digital, 58, 2003

PANCSOFAR, N.; VERMON-FEAGANS, L. Mother and father language input to young children: contribuitions to later language development. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(6), p. 571-587, 2006

PIEK, J. P.; BRADBURY, G. S.; ELSLEY, S. C. Motor coordination and social-emotional beha-vior in preschool-aged children. International journal of disability, development and education, 55(2), p. 143-151, 2008

ROBINSON, E. The relationship between perceived physical competence and fundamental motor skills in preschool children. Child care health and development, 37(4), p. 589-596, 2010

RODRIGUES, A.; DUARTE, C.; CORREIA, E.; ROSA, F.; CARVALHO, J.; MORATO, P. Teste de Proficiência Motora de Bruininks-Oseretsky, segunda edição, 2005 - TPMBO/BOT (2). In MO-RATO, P.; RODRIGUES, A. Avaliação da Proficiência Motora nas Perturbações do Desenvolvi-mento, p. 9-25. Cruz Quebrada: Edições FMH, 2014

SCHMIDT, C. Autismo, Educação e Transdisciplinaridade. In SCHMIDT, C. Autismo, Educação e Transdisciplinaridade, p. 7-27. Campinas, São Paulo: Papirus, 2013

SERRANO, A. M. e PEREIRA, A. P. Parâmetros recomendados para a qualidade da avaliação em intervenção precoce. Revista de educação especial, 24(40), p. 163-180, 2011

SIEGEL, B. O mundo da criança com autismo: Compreender e tratar perturbações do espectro do autismo. Porto: Porto Editora, 2008

STAPLES, K.; REID, G. Fundamental movement skills and autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(2), p. 209-217, 2010

STEFANATOS, G. Regression in Autistic Spectrum Disorders. Neuropsychol Rev., 18(4), p. 305-319, 2008
WALL, K. Autism and early years practice, second edition. London: Sage Publications Ltd.,2010

WILLIAMS, H.; PFEIFFER, K.; O'NEILL, J.; DOWDA, M.; MCLVER, K.; BROWN, W.; et al. Motor Skill Performance and Physical Activity in Preschool Children. Obesity, 16(6), p. 1421-1426, 2008

Published

2024-10-29

How to Cite

Pereira, A. P. S. (2024). GLOBAL MOTOR SKILLS ASSESSMENT IN CHILDREN WITH AND WITHOUT AUTISM SPEC-TRUM DISORDER. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 4(7), e5303. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/5303