PERCEPÇÕES DE UMA PROFESSORA QUE ATUA COMO BIDOCENTE: EM DEFESA DE UMA EDUCAÇÃO INCLUSIVA

Authors

  • Jonathan Fernandes de Aguiar Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Maria Vitória Campos Mamede Maia Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Keywords:

bidocência, inclusão, educação especial

Abstract

The bidding is a strategy and has as a principle the partnership between the teacher regent of regular teaching classes and the teacher of Special Education, developing a collaborative work, proposals that have in common the learning of all students respecting the individuality of each individual. In this way, this article aims to reflect on the bidding, in a federal public institution of education, based on the perceptions of the specialized teacher who works in the initial series of elementary education / Special Education. This study is considered qualitative, of the case study type. It uses as instrument for data collection, a semistructure interview with the first bidocente of a federal teaching institution. Above all, it is concluded with this research based on the perceptions of the teacher interviewed, how fundamental is the insertion of a professional with knowledge and experiences in the field of Special Education that dialogues with the perspective of Inclusive Education in the educational space, in the sense of making inclusive daily life for all. It is also clear that the educational system must adopt bidding, have as a parameter the non contracting of temporary teachers, as a public bidding rule, since the studies and researches of the authors of this article prove that a good enough environment is one that provides the human subject stability, trust and credulity.

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Author Biography

Maria Vitória Campos Mamede Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor Associado da UFRJ em Psicologia da Educação, Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da UFRJ, Doutora em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2005), Mestre em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1986). Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário de Brasília (1998) e em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1982). Coordenadora e fundadora do Espaço de Atendimento Psicopedagógico ao aluno da Faculdade de Educação - UFRJ - EAP. Coordenadora do grupo de pesquisa Criar &Brincar: o lúdico no processo de ensino-aprendizagem - LUPEA.

 

 

 

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Published

2019-01-14

How to Cite

Aguiar, J. F. de, & Mamede Maia, M. V. C. (2019). PERCEPÇÕES DE UMA PROFESSORA QUE ATUA COMO BIDOCENTE: EM DEFESA DE UMA EDUCAÇÃO INCLUSIVA. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 1(2), 256–267. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/4689