TEACHING KNOWLEDGE MOBILIZED TO TEACH ART IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL IN FORTALEZA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16986

Keywords:

Education;, Art;, Teaching knowledge;, Pedagogy.

Abstract

This research aims to answer the question: how is teaching knowledge formed for teaching art among teachers who worked in the early years of elementary school in the Municipality of Fortaleza? To answer this question, the elements of the initial training of these professionals were raised. Therefore, the nature of this research is qualitative, and the theoretical-methodological path was based on discussions about teaching knowledge, Art teaching and teacher training. Semi-structured interviews were used as data collection instruments. As research findings, it was pointed out that the research subjects bring to Art teaching elements of their initial training, experiences, and training conducted outside the school context to develop their respective work.

Author Biographies

Polyana Nogueira Dias, Universidade Estadual do Ceará

Professora da Prefeitura Municipal de Fortaleza. Mestra em Educação, Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica e Graduada em Pedagogia pela UECE. Atriz com curso Técnico em Teatro pela UFC em parceria com o Centro Cultural Bom Jardim.

José Álbio Moreira Sales, Universidade Estadual do Ceará

Pós-doutor na Universidade do Porto em Portugal, com pesquisa sobre a formação do professor de História da Arte. Atua nas áreas de Educação, Artes e Arquitetura com experiência nas seguintes temáticas: ensino de arte; história da arte; história da arquitetura; arte e patrimônio; vídeo e arte.

Jacqueline Rodrigues Peixoto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutora e Mestra pelo PPGE/UECE com sanduíche na FMH (PT). Artes Cênicas (IFCE), Pedagogia (UECE), Técnica em Dança (SENAC). Pesquisadora grupo de pesquisa-IARTEH(PPGE/UECE). É Professora do IFCE/Campus Crateús e do Programa PPGARTEs-IFCE.

References

ANDRÉ, Marli et al. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, v. 20, n. 68, p. 301-309, 1999.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. - [Reimpr.]. - Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.

MARQUES, Isabel; BRAZIL, Fábio. Arte em Questões. São Paulo: Cortez, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.

VIANA DE SOUZA SILVA, Francenilza; VALE DA COSTA, Selda. O Teatro do Oprimido: dimensões políticas e pedagógicas em perspectiva freiriana. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 01–10, 2020. DOI: 10.29280/rappge.v5i1.7156. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/7156. Acesso em: 31 dez. 2024.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, RS: Bookman, 2016.

Published

2024-12-31

How to Cite

DIAS, P. N. .; SALES, J. Álbio M. .; PEIXOTO, J. R. . TEACHING KNOWLEDGE MOBILIZED TO TEACH ART IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL IN FORTALEZA. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–16, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16986. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16986. Acesso em: 7 jan. 2025.