SURDEZ, DEFICIÊNCIA AUDITIVA E TECNOLOGIA ASSISTIVA: RUMO A UMA EDUCAÇÃO INCLUSIVA E DE QUALIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.15489

Keywords:

Surdez, Deficiência auditiva, Tecnologia Assistiva, Inclusão educacional, Intérprete de Libras

Abstract

Inclusive education seeks to provide quality educational opportunities for all students, regardless of their abilities or special needs. This essay presents a narrative review that addresses the concepts of “Deafness” and “Hearing Impairment,” analyzing their differences and impacts on educational practice. Furthermore, it explores the essential definitions of Assistive Technology, highlighting its importance as a tool adapted to the individual needs of students with disabilities. The significance of educational inclusion in the context of individuals with hearing loss is discussed with an emphasis on the proper training of the Brazilian Sign Language (Libras) interpreter as a fundamental element to ensure accessibility and full participation of deaf students in the classroom. The aim of this review is to offer a comprehensive and up-to-date analysis, gathering relevant evidence and perspectives to understand the challenges and benefits related to the differentiation between “Deafness” and “Hearing Impairment,” the application of Assistive Technology, and the training of the Libras interpreter, aiming for inclusive and quality education. Through this understanding, the possibilities offered by Assistive Technology are expanded, with the intention of contributing to the promotion of equal opportunities and the improvement of living and learning conditions for students with hearing disabilities.

Author Biographies

Raquel Angela Speck, Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UFPR

Doutora em Educação (Políticas e Gestão em Educação) pela Universidade Estadual de Maringá (2018). Mestre em Educação (Políticas Públicas) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2010). Atualmente é professora na Universidade Federal do Paraná (UFPR) - Setor Palotina, onde responde pelas disciplinas de Políticas Educacionais, Fundamentos da Educação, História da Educação, Legislação e Diretrizes Educacionais e Gestão Escolar, nos cursos de Licenciatura em Ciências Exatas, Licenciatura em Computação e Licenciatura em Ciências Biológicas. Membro do grupo de pesquisa CNPQ: Tecnologias Digitais na educação: formação, desenvolvimento e inovação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Políticas Educacionais e Infância (GEPPEIN) e da Rede de Estudos e Pesquisas em Planejamento e Gestão Educacional (REPLAG).

Eliana Santana Lisbôa, Universidade do Minho (CIED)

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (CIED). Universidade Federal do Paraná –Setor Palotina – Paraná – Brasil. 

Josiane Patrícia Rodrigues dos Santos, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação da Universidade Federal do Paraná – Setor Palotina. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0054619456726085. ORCID: https://orcid.org/0009-0006-2887-7420.

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Published

2024-12-31

How to Cite

SPECK, R. A.; LISBÔA, E. S. .; SANTOS, J. P. R. dos . SURDEZ, DEFICIÊNCIA AUDITIVA E TECNOLOGIA ASSISTIVA: RUMO A UMA EDUCAÇÃO INCLUSIVA E DE QUALIDADE. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–15, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.15489. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/15489. Acesso em: 7 jan. 2025.