ENTREVISTA: PROFESSOR NELSON CARDOSO AMARAL E O EIXO FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO NA CONAE 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i3.14694

Keywords:

Financiamento, Educação Pública, CONAE, Nelson Cardoso Amaral

Abstract

In 2023, the National Education Conference – CONAE, 2024 edition, was convened on an extraordinary basis through Presidential Decree n° 11,697, of September 11, 2023, with the aim of guaranteeing the participation of organized civil society in the preparation of the Plan National Education – PNE (2024-2034). Preceded by the municipal, intermunicipal, district and state stages, the national stage considered the synthesis of the evaluation of PNE data (2014-2024) by highlighting the obstacles and needs of public education in Brazil. The central theme discussed involved the National Education Plan – PNE during 2024 – 2034, as a state policy to guarantee education as a human right, with social justice and sustainable socio-environmental development. Among the seven thematic axes covered, Axis 6 stands out – Public financing of public education, with social control and guarantee of adequate conditions for the social quality of education, with a view to democratizing access and permanence. In this context, according to the National Campaign for the Right to Education, between the 28th, 29th, and 30th of January 2024, CONAE had the participation of 1,846 delegates from all corners of the country. This is the context of this interview with Professor Emeritus Nelson Cardoso Amaral, permanent member of the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Goiás – UFG and President of the National Association for Research in Education Financing (FINEDUCA), whose academic position reveals significant contributions to understanding education financing in the Brazilian scenario.

Author Biographies

Darlyng Maria Gomes Tavares, Universidade Federal do Amazonas

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Mestra em Educação (2019) e Licenciada em Pedagogia (2017) pela Universidade Federal do Amazonas. Pesquisadora do tema financiamento da educação no Brasil. Associada da FINEDUCA e da Anped. Membra do Grupo de Pesquisa Gênero, Trabalho e Educação. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas. Atualmente é professora da Secretaria Municipal de Educação (SEMED). 

Silvia Cristina Conde Nogueira, Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Pedagogia (2001), Mestra (2007) e Doutora (2016) em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Desde 2009 é professora na UFAM, no Departamento de Administração e Planejamento (DAPLAN) e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Faculdade de Educação. Atua no tripé ensino-pesquisa-extensão. Está vice-líder do Grupo Gênero, Trabalho e Educação (GTE/UFAM), grupo de pesquisa em atividade desde o ano 2000. É pesquisadora da rede EMpesquisa (Ensino Médio em Pesquisa) e integrante da linha de pesquisa Educação, Estado e Sociedade na Amazônia (PPGE/UFAM). Realiza pesquisas relacionadas à Política Educacional brasileira no que tange ao Ensino Médio, à Educação Profissional e à Gestão e ao Financiamento da Educação

References

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Published

2024-10-16

How to Cite

TAVARES, D. M. G.; NOGUEIRA, S. C. C. ENTREVISTA: PROFESSOR NELSON CARDOSO AMARAL E O EIXO FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO NA CONAE 2024. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 3, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i3.14694. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/14694. Acesso em: 5 nov. 2024.