TEACHER TRAINING AND CHALLENGES IN THE CONTEXT OF EMERGENCY REMOTE TEACHING AMID THE CORONAVIRUS PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i3.14663

Keywords:

Emergency Remote Teaching, Training, Educational Process

Abstract

Digital Learning Objects (ODA) have played fundamental roles in changing current educational landscapes. In this sense, the objective of this study is to identify whether Science teachers at the State Schools of Lucas do Rio Verde-MT received adequate conditions and necessary training to use Digital Technologies in their classes, in addition to analyzing the challenges of Emergency Remote Teaching (ERE) . This research, of a basic, descriptive and exploratory nature, adopted a qualitative approach, sought to gather existing knowledge on the topic and carried out a bibliographic review in the journal repositories CAPES, SciELO and PubMed, considering the last 5 years (2017-2022). In short, it is concluded that teachers received specific training and conditions to use educational technologies, as well as financial incentives, although not sufficient or appropriate for that moment. It should also be noted that teachers received continued training on DT, ODA production and use of digital platforms.

Author Biographies

Jefferson Batistella, Instituto Federal de Mato Grosso - IFMT

Master in Teaching (IFMT); Degree in Biological Sciences (UFMT); Specialization in Biology and Chemistry Teaching Methodology (Facultade Internacional de Curitiba); Specialization in Networks and Computing (IFMT); Specialization in Special and Inclusive Education and Neuropsychopedagogy (Faculdade Futura). Science Teacher, based at the State Department of Education of Mato Grosso (SEDUC), Lucas do Rio Verde-MT, Brazil.

Marcelo Franco Leão, Instituto Federal do Mato Grosso - IFMT

Degree in Chemistry Full Degree (UNISC) and Degree in Physics (UNEMAT). Specialization in Educational Guidance (DOM ALBERTO) and in Race Relations and Education in Brazilian Society (UFMT). Master's degree in Teaching (UNIVATES) and Doctorate in Science Education (UFRGS). Permanent professor of the Academic Master's in Teaching (IFMT/UNIC). Professor of hemistry at the Teaching Department of IFMT Campus Confresa, Confresa, Mato Grosso, Brazil.

References

AGUIAR, Eliane Vigneron Barreto; FLÔRES, Maria Lucia Pozzatti. Objetos de aprendizagem: conceitos básicos. In: TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; ÁVILA, Bárbara Gorziza; SANTOS, Edson Felix dos; BEZ, Marta Rosecler, COSTA, Valeria. (Org.). Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

ALMEIDA, Maria Cristina Alves de. As tecnologias da informação e comunicação (TIC), os novos contextos de ensino-aprendizagem e a identidade profissional dos professores. 2008a. Acesso em: 08 set. 2024. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/download/1492/1231.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BORBA, Marcelo de Carvalho; LACERDA, Hannah Dora Garcia. Políticas Educacionais e Tecnologias Digitais: um celular por aluno. Revista Educação Matemática Pesquisa (On-line), v. 17, n. 3 p. 490-507, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/25666/pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

BRAGA, Juliana; MENEZES, Lilian. Introdução aos Objetos de Aprendizagem. In: BRAGA, Juliana. (Org.). Objetos de Aprendizagem, Santo André: UFABC, 2015. Disponível em: http://pesquisa.ufabc.edu.br/intera/wp-content/uploads/2015/11/ObjetosDeAprendizagemVol1_Braga.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

BRAGA, Juliana (Org.). Objetos de Aprendizagem, Santo André: UFABC, 2015. Disponível em: http://pesquisa.ufabc.edu.br/intera/wp-content/uploads/2015/11/ObjetosDeAprendizagemVol1_Braga.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

BRAGA, Ryon. Apresentação. In: CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 11 jun. 2022.

BRASILEIRO, Lilian Borges; SILVA, Glenda Rodrigues da. Interatividade na Ponta do Mouse: simulações e laboratórios virtuais. In: MATEUS, Alfredo Luis (Org). Ensino de Química Mediado pelas TICs. Belo Horizonte: UFMG, 2015.

CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino, 2020.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.

DEMO, Pedro. Formação permanente e tecnologias educacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Acesso em: 24 ago. 2022. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.

LITWIN, Edith. (Org.). Tecnologia educacional: política, histórias e propostas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MACIEL, Cristiano; BACKES, Edirles Mattje. Objetos de aprendizagem, objetos educacionais, repositórios e critérios para a sua avaliação. In: MACIEL, Cristiano. (Org.). Educação à distância: ambientes virtuais de aprendizagem. Cuiabá-MT: EdUFMT, 2013.

MARTINS, Joseane Maria Rachid. Objetos Digitais de Aprendizagem como ferramenta Metodológica para o Ensino de Ciências sob uma Perspectiva Inclusiva. Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR. Ficha de Identificação - Produção Didático pedagógica Professor PDE, 2013. Acesso em: 16 maio 2021. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_utfpr_cien_artigo_joseane_maria_rachid_martins.pdf.

MORAN, José Manuel, MASETTO, Marcos T., BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. São Paulo: Papirus, 2010.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2014.

MORAN, José Manuel. Como utilizar a internet na educação. Revista Ciência da Informação, v. 26, n. 2, maio-ago. 2008. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/700. Acesso em: 15 maio 2023.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. Trad. Maria dos Anjos Caseiro, Manuel Figueiredo Ferreira. Portugal: Porto Editora, LTDA, 2000.

SANTANA FILHO, Manoel Martins de. Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia Covid-19. Revista Tamoios, v. 16, n. 1, p. 3-15, maio 2020.

SCHENELL, Roberta Fantin. Formação de professores para o uso das tecnologias digitais: um estudo junto aos núcleos de tecnologia educacional do estado Santa Catarina. Dissertação de Mestrado, UESC, 2009.

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de Covid-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-24, 2020.

SILVA, Delmira Santos da Conceição; SANTOS, Marília Barbosa dos; SOARES, Maria José Nascimento. Impactos causados pela Covid-19: Um estudo preliminar. Revbea, São Paulo, vol. 15, núm. 2020, p. 128-147.

SOFFNER, Renato. Tecnologia e educação: um diálogo Freire – Papert. Tópicos Educacionais - UFPE, Recife, vol.19, núm.1, 2013. p. 147-162.

TALLEI, Jorgelina Ivana Tallei; SILVA, Elaine Teixeira da. Receita para criar objetos digitais nas aulas de espanhol como língua estrangeira. In: FETTERMANN, Joyce Vieira; CAETANO, Joane Marieli Pereira. (Org.). Ensino de línguas e novas tecnologias: diálogos interdisciplinares. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2016. p. 118-129.

TORRES, Valmir Rogério. Educação infantil: espaço de aprendizagens culturais. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–16, 2024. DOI:10.29280/rappge.v9i2.13633. Acesso em: 8 set. 2024. Disponível em: https//www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13633.

VALENTE, José Armando. Repensando situações de aprendizagem: fazer e compreender. Avercamp, 2003. (Informática na educação).

WILEY, David Arnim. Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, ametaphor, and a taxonomy. 2000. In: WILEY, David Arnim. (ed.), The Instructional Use of Learning Objects: Online Version. Disponível em: https://mari.usc.edu/wesrac/wired/bldg-7_file/wiley.pdf. Acesso em: 17 maio 2023.

Published

2024-10-16

How to Cite

BATISTELLA, J.; FRANCO LEÃO, M. . TEACHER TRAINING AND CHALLENGES IN THE CONTEXT OF EMERGENCY REMOTE TEACHING AMID THE CORONAVIRUS PANDEMIC. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 1–20, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i3.14663. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/14663. Acesso em: 5 nov. 2024.