Experiences in History Teaching
reflections and possibilities in 2023, Crato-CE
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13663Keywords:
Experiences, History Teaching, José Peixoto de Lima School, Crato-CEAbstract
This work deals with an experience carried out at the José Peixoto de Lima School, in Crato-CE, alluding to the 259 years of the municipality. The referred one had the participation of 140 students and thought about the importance of knowing the History and the memory that were built in this interstice. This study was carried out with the use of readings
and theoretical foundations, with a view to sedimenting the fundamentals about the scrutinized experience. Our purpose led students in the early grades of elementary school to reflect on several essential points in their education. The methodology employed relied on field research, taking into account information and knowledge that was added throughout the dissemination of the project. Furthermore, as a result, we obtained an enriching experience for all those involved in these activities. The work signaled fundamental knowledge for students, who showed interest and obtained knowledge related to the history of their municipality.
References
COOPER, Hilary. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três a oito anos. Educar em Revista, p. 01-15, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/8wydNzqGj5yKJzgkhPv5NTp/abstract/?lang=pt. Acesso em 9 de julho de 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa/ Paulo Freire, São Paulo, Paz e Terra, 2011.
GERHARDT, M. C.; FRANTZ, W. Educação popular e movimentos sociais: possibilidades de relações democráticas. Revista de Educação Popular, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 92–104, 2019. DOI: 10.14393/REP-v18n12019-46367. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46367. Acesso em: 9 jul. 2022.
HOOKS, Bell. Ensinando a Transgredir: a educação como prática de liberdade. 2ª edição. São Paulo: WMF Martins, 2017.
JUCÁ, Gisafran Nazareno Mota. A oralidade dos velhos na polifonia urbana. Imprensa Universitária, UFC, 2003.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Ivone Ferreira et al. 5a. Ed. Campinas: UNICAMP, 2003.
MACÁRIO, Edilânio Rodrigues. A disciplina de História no Novo Ensino Médio em Nova Olinda-CE. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 3, n. 1, 2022.
MACÁRIO, Edilânio Rodrigues. A construção da memória histórica santanense a partir da atuação pedagógica do Museu de Paleontologia (1985- 2016). Mestrado Profissional em Educação- URCA. Crato-CE, 2019. Disponível em: http://www.urca.br/mpe/wp-content/uploads/sites/14/images/pdfs/disseredilanio.pdf
Acesso em 12 de jul. 2023.
MELLO, Guiomar Namo de. Educação Escolar brasileira: o que trouxemos do século XX? Porto Alegre: Artmed, 2004.
PINSKY, Carla Bassanezi. Novos temas nas aulas de História. 1a. Ed., 2a Reimpressão. São Paulo: Contexto, 2010.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Revista estudos históricos, v. 5, n. 10, p. 200-215, 1992. Disponível em: file:///C:/Users/55889/Downloads/admin,+104%20(1).pdf. Acesso em 09 de setembro de 2023.
RODRIGUES BRANDÃO, C.; CORREA BORGES, M. A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 6, n. 1, 2008. DOI: 10.14393/REP-2007-19988. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/19988. Acesso em: 9 set. 2023.
VALENTIM, R. P. F. de, & TRINDADE, Z. A. (2012). Sobre Memória, Representação e Identidade Social: alguns aspectos teóricos. Revista Polis E Psique, 1(2), 60. https://doi.org/10.22456/2238-152X.21487. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/PolisePsique/article/view/21487. Acesso em 09 de setembro de 2023.