Teaching with research

a theoretical-practical exercise

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13662

Keywords:

Teaching, Research, Training, Displacements

Abstract

Is it possible to carry out scientific research in a 60-hour course? If so, how can fieldwork be organised with classroom activities? The aim of this paper is to socialise the answers given to the above questions and built up through an experience called "teaching with research", carried out as part of the subject "University Teaching in Contemporary Times: epistemological, political and methodological assumptions", offered by the Postgraduate Programme in Education (PPGEDUC) at the State University of Bahia (UNEB). We focused specifically on the processes of constructing the research, on the paths that were forged and that reconciled teaching with research. The results show how significant it is for us to establish a culture of research to foster teaching, because as well as breaking with historically crystallised models, it displaces actors from their places, promoting autonomy and authorship.

Author Biography

Antonio Vilas Boas, Universidade do Estado da Bahia -UNEB

Licenciado em História pela Universidade Estadual de Feira de Santana -Bahia e mestre em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). É professor do Colégio Estadual de Conceição do Jacuípe-BA e da Universidade do Estado da Bahia. Bahia, Brasil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2009.

CUNHA, Maria Izabel; SOARES, Sandra Regina; RIBEIRO, Marinalva Lopes. (Orgs.). Docência universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2009.

LIZARRÁGA, Ma. Luisa Sanz de Acedo. Competencias cognitivas en Educación Superior. Madrid: Narcea S.a de Ediciones. 2010.

MACEDO, Roberto Sidnei. Hermes re-conhecido: etnopesquisa-crítica, currículo e formação docente. Revista da Faced, n.2, Salvador, 1998. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/issue/view/329. Acesso em: 02 maio. 2023.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma emergente. Campinas, São Paulo: Papirus, 1997.

POZO, Juan Ygnacio; Monereo, Caries. (Coord) (1990). La cultura educative en la Universidad: nuevos retos para profesores y alumnus. In: _______; ________. La universidad ante La nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para La autonomia. Barcelona: Editorial Síntesis. 1999.

SOARES, Sandra Regina. A pesquisa como princípio formativo: experiência em uma disciplina na pós-graduação. In: SOARES, Sandra Regina; SOARES, Ilma Fernandes; BARREIRO, Mariana Soledade (Orgs.). Ensino para a autonomia: Inovando a formação profissional. Salvador: EDUNEB, 2013.

SOARES, Sandra Regina; BRANDÃO, Maria de Cássia P. Docência Universitária na Contemporaneidade: Pressupostos epistemológicos, políticos e metodológicos. Plano de Ensino. Universidade do Estado da Bahia – UNEB, Salvador, 2015. (impresso).

TRILLO, Felipe. As atitudes dos estudantes: um indicador da qualidade universitária. In: TRILLO, Felipe (Org.). Atitudes e valores no ensino. Lisboa: Instituto Piaget, 2000. pp.215-261.

Published

2024-06-04

How to Cite

BOAS, A. V. Teaching with research: a theoretical-practical exercise. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–11, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13662. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13662. Acesso em: 23 nov. 2024.