The memories that build me
with the word, the teacher
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13653Keywords:
Teaching Identity, Teacher training, MemoryAbstract
This reflective descriptive study seeks, through an experience report, to understand possible implications of the formative situations that the teachers of the Literacy Cycle experienced in an experience of memory and reflection regarding the life trajectory and the resonances of these trajectories in their pedagogical work. The article, based on qualitative analysis, based on descriptive methodology, raised a critical-reflexive bias through the rescue of individual memories, through dialogue with authors who supported the writing of the work, such as Bosi (1994), Freire (2000) and Nóvoa (2022). It is concluded that the life history of teachers has a direct influence on their pedagogical practices, without losing sight of the social – historical – cultural and political factors that permeate the educational context.
References
BORGES, Jorge Luis. Cinco visões pessoais. Trad.: Maria Rosinda Ramos da Silva. Brasília: UnB, 2002
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Brasília, DF: CNS, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.
CEARÁ, Secretaria de Educação. Programa Alfabetização na Idade Certa. 2007. Disponível em: http://www.paic.seduc.ce.gov.br/ acesso em: 03 dez. 2022.
CEARÁ, Secretaria da Educação. Proposta Mais PAIC / Secretaria da Educação, Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF). Fortaleza: SEDUC, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
GUIMARÃES ROSA, J. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação de transformação. In: NÓVOA, Antonio (org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1995.
NICO, José Bravo. A relação Pedagógica na Universidade: Ser-se-calórico. 1995. 202 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Lisboa, 1995.
NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Orgs). O método (auto)biográfico e a formação. Cadernos de Formação Nº 1, Ministério da Saúde, Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, Lisboa, 1988.
NÓVOA, Antônio. Escolas e professores proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
OLIVEIRA. Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Vozes. Petrópolis-RJ, 2007.
SANDÍN ESTEBAN, María Paz. Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Madrid, España : McGraw-Hill Interamericana, 2003.