The memories that build me

with the word, the teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13653

Keywords:

Teaching Identity, Teacher training, Memory

Abstract

This reflective descriptive study seeks, through an experience report, to understand possible implications of the formative situations that the teachers of the Literacy Cycle experienced in an experience of memory and reflection regarding the life trajectory and the resonances of these trajectories in their pedagogical work. The article, based on qualitative analysis, based on descriptive methodology, raised a critical-reflexive bias through the rescue of individual memories, through dialogue with authors who supported the writing of the work, such as Bosi (1994), Freire (2000) and Nóvoa (2022). It is concluded that the life history of teachers has a direct influence on their pedagogical practices, without losing sight of the social – historical – cultural and political factors that permeate the educational context.

Author Biographies

Gerviz Fernandes de Lima Damasceno, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB

Mestranda do Programa Associado de Pós-Graduação em Ensino e Formação Docente (PPGEF Unilab-IFCE). Especialista em Gestão pedagógica (UECE). Professora efetiva das redes municipais de Tianguá e Ibiapina/CE. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização (GEPA-UFC). Formadora Regional Paic Integral, Tianguá, Ceará, Brasil. E-mail: gervizfernandes@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1195148034590730. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8186-5684.

Idalina Maria Sampaio da Silva Feitosa Dias, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira-UNILAB

Mestranda do Programa Associado de Pós-Graduação em Ensino e Formação Docente (PPGEF Unilab-IFCE). Especialista em Língua Portuguesa e Arte Educação e Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri - URCA. Professora efetiva da rede municipal de Barbalha/CE, Brasil. E-mail: idalinamariasampaio@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8166059451329520. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6166-137X.

Edmilson Rodrigues Chaves, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira-UNILAB

Mestrando do Programa Associado de Pós-Graduação em Ensino e Formação Docente (PPGEF Unilab-IFCE). Especialista em Gestão Escolar (UFC). Professor efetivo da Rede Municipal de Crateús/CE, Brasil. E-mail: edmilsonchavespedagogo@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/1741781241304894. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6145-3201.

References

BORGES, Jorge Luis. Cinco visões pessoais. Trad.: Maria Rosinda Ramos da Silva. Brasília: UnB, 2002

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Brasília, DF: CNS, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

CEARÁ, Secretaria de Educação. Programa Alfabetização na Idade Certa. 2007. Disponível em: http://www.paic.seduc.ce.gov.br/ acesso em: 03 dez. 2022.

CEARÁ, Secretaria da Educação. Proposta Mais PAIC / Secretaria da Educação, Fundo das Nações Unidas para a Infância (UNICEF). Fortaleza: SEDUC, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

GUIMARÃES ROSA, J. Grande sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação de transformação. In: NÓVOA, Antonio (org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1995.

NICO, José Bravo. A relação Pedagógica na Universidade: Ser-se-calórico. 1995. 202 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Lisboa, 1995.

NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Orgs). O método (auto)biográfico e a formação. Cadernos de Formação Nº 1, Ministério da Saúde, Departamento dos Recursos Humanos da Saúde, Lisboa, 1988.

NÓVOA, Antônio. Escolas e professores proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

OLIVEIRA. Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Vozes. Petrópolis-RJ, 2007.

SANDÍN ESTEBAN, María Paz. Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. Madrid, España : McGraw-Hill Interamericana, 2003.

Published

2024-06-04

How to Cite

DAMASCENO, G. F. de L.; DIAS, I. M. S. da S. F.; CHAVES, E. R. The memories that build me: with the word, the teacher. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 01–10, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13653. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13653. Acesso em: 21 nov. 2024.