Developing the multiliterate perception in the school context of a kindergarten class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13651

Keywords:

Multiliteracies, Early Childhood Education, Teaching Practice

Abstract

Even before entering daycare/school, children already have access to the world of multiliteracies. This paper presents an experiential account of the importance of developing multiliterate perception in the school context, aiming to reflect the integration of Multiliteracy Pedagogy in the school environment and its potential contributions to Early Childhood Education. This study encompasses qualitative research, with a case study conducted in a Child Education Center (CEI) in the city of Fortaleza, in a class of Infant II. For the discussion and analysis of the collected data, the guiding documents of pedagogical work in the municipal network were used as an analytical framework, including the National Common Curricular Base (BNCC), with theoretical references from authors researching multiliteracies, such as Rojo (2012). It is concluded that a pedagogical practice focused on multiliteracies goes beyond the teacher's understanding of the child as a learning subject.

Author Biographies

Ingrid Maciel de Sousa, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Graduanda do curso de licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atualmente é bolsista do programa institucional de bolsa de iniciação à docência (PIBID), tendo como orientador de área Prof. Dr. Antonio Luiz Oliveira Barreto. Fortaleza, Ceará, Brasil. 

Sarah Sales Nogueira Pereira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Graduanda do curso de licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil. 

Stephanny Mesquita e Silva, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Graduanda do curso de licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil. 

References

ANDRÉ, Marli E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas (SP): Papirus Editora, 1995.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016. 164p.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sári. Investigação Qualitativa em Educação: uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto: Porto Editora, 1994. 336p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 5/2009, de 17 de dezembro de 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica, dez. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

CEARÁ. Secretaria da Educação do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará: educação infantil e ensino fundamental. Fortaleza: SEDUC, 2019.

COPE, Bill. KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: new literacies, new learning. In: HAWKINS, M. R. (ed.). Framing Languages and Literacies: socially situated views and perspectives. New York: Routledge, 2013, p. 105-135.

COPE, Bill. KALANTZIS, Mary. (ed.). Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000. 364p.

FORTALEZA, Secretaria Municipal de Educação.Orientações para as práticas pedagógicas nas salas de inovação e tecnologia nas Unidades de Educação Infantil de Fortaleza. SME/PMF. Fortaleza, 2020.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. 37. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

GRUPO DE NOVA LONDRES. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, Spring, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London, New York: Routledge, [1996], 2006. 312p.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACEDO, Roberto Sidnei. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas Ciências Humanas e na educação. 2. ed. Salvador. EDUFBA, 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

PRAXEDES, Walter. A diversidade humana na escola: reconhecimento, multiculturalismo e tolerância. Revista Espaço Acadêmico, n. 42, 2004. Disponível em: www.espacoacademico.com.br. Acesso em 05 ago. 2023.

ROJO, R. Alfabetismo (s), letramento (s), multiletramento (s): desafios contemporâneos à educação de adultos. In: COSTA, R. P.; CALHAU, S. (org.) E uma educação pro povo, tem? Rio de Janeiro: Caetés, 2010.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTOS, Else Martins dos. Chat: E agor@? Novas Regras - Nova Escrita. In: COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Ceale Autêntica, 2007, p. 151- 183.

VIEIRA, Josenia Antunes et al. Reflexões sobre a língua portuguesa. Uma abordagem multimodal. Petrópolis: Vozes, 2007. 152p.

Published

2024-06-04

How to Cite

SOUSA, I. M. de; PEREIRA, S. S. N.; SILVA, S. M. e. Developing the multiliterate perception in the school context of a kindergarten class. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–13, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13651. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13651. Acesso em: 17 jul. 2024.