Early Childhood Education at Maré in the post-pandemic scenario and didactic-pedagogical reconfigurations
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13639Keywords:
Early Childhood Education, Didactic reconfiguration, MaréAbstract
Much has been discussed about the pandemic caused by COVID-19, since the beginning of 2020, which devastated the world's population; this health crisis demanded new actions on the part of government officials, with the aim of preventing further spread of the virus and its consequences for society. From this perspective, in the educational sphere, the social distancing measures imposed by the World Health Organization consequently led to the closure of schools, which pointed to the need for a new model of education based on digital technologies. Thus, the importance of teacher training based on pedagogical principles is revealed, which considers the school as opposed to banking education - based on knowledge of the student's reality, the school routine and the different ways of teaching, learning and exchanging knowledge, from a dialogical perspective (FREIRE, 1970). This work proposes to highlight experience reports about Early Childhood Education in Maré, in the context of pedagogical reconfigurations, articulating theory and practice.
References
ANJOS, Cleriston Izidro dos.; PEREIRA, Fábio Hoffmann. Educação Infantil em tempos de pandemia: outros desafios para os direitos, as políticas e as pedagogias das infâncias. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 3-20, jan./jan., 2021. Universidade Federal de Santa Catarina.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, 2010, Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 10 mar. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
GATTI, B. A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia: impactos da pandemia. Estudos Avançados, n. 34, v. 100, 2020, p. 29 - 41. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/7M6bwtNMyv7BqzDfKHFqxfh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 abr. 2023
GINZBURG, Carlo. A internet é um instrumento potencialmente democrático. 2016.
KOHAN, Walter. Infância da educação: o devir-criança. In: KOHAN , W. (org). Lugares da infância- filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004, p. 51-68.
MACEDO, Renata Mourão. (2021). Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Revista Estudos Históricos, 34(73), p. 262-280, Maio-Agosto 2021.
MONTEIRO, A. M. Formação de professores: entre demandas e projetos. Revista História Hoje, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 19–42, 2013.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. PIUBEL, Thays Merolla. Uma “casa comum” para a formação de professores: compromisso da Universidade com a educação pública. Revista Perspectivas em educação básica 2, 34-43, 2018.
NÓVOA, António. O passado e o presente do professor. In: NÓVOA, António (org.). Profissão professor. 2 ed. Porto: Porto Editora, 1999. p. 13-34.
SILVA, Edna Lúcia da.; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis, SC: UFSC, 2005.
TAVARES Maria Tereza Goudard, PESSANHA Fabiana, MACEDO Nayara Alves Impactos da pandemia de covid-19 na Educação Infantil em São Gonçalo/RJ – - Zero-a-Seis, 2021 - periodicos.ufsc.br.
VALENTE, J. ALMEIDA. Visão analítica da informática na educação no Brasil: a questão da formação do professor. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 1, n. 1, set 1997.
VIEIRA, M. F. & SECO, C. (2020). A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, 28, 1013- 1031. DOI: 10.5753/RBIE.2020.28.0.101.