Educar pra valer ou adestrar pra valer? Discussões sobre o trabalho docente

Authors

  • Davi Amancio de Souza Prefeitura Municipal de Vitória da Conquista – BA
  • Arlete Ramos dos Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i1.13086

Keywords:

Programa Educar Pra Valer, Educação, Alienação, Adestramento, Trabalho Docente

Abstract

The following article presents a reflection on the Educate Pra Valer program in the interface with the teaching work developed in schools in the rural area of ​​Vitória da Conquista. In addition, the close relationship of the Common National Curricular Base, BNCC, with the referred program, as well as the presence of international organizations and the private sector, has grown in the Brazilian context. The research was elaborated with the dialectical method as a guideline. The methodological resource used in the field research, with a view to revealing the reality involved in the multiple determinations that involve the object, was the semi-structured interview. Finally, it was found from the analysis of the interview that, although the program, in terms of its proposal and application, disregards the principles of a democratic school since it works from the perspective of numbers and does not value what is most important in the education that it is the people who make up education, however, there seems to be a certain fascination with the ideology of the program. So, having arrived here, some questions arise, some questions need to be answered, first, what does it matter to implement this program in a public school? Second, why does there seem to be a certain fascination with the program's ideology, instead of realizing the inconsistencies that permeate it? And finally, does this program that appears in line with the BNCC aim to emancipate or alienate, educate or train? In this sense, this reflective exercise is important, considering the elaboration of a new critique of political economy in the interface with education.

Author Biographies

Davi Amancio de Souza, Prefeitura Municipal de Vitória da Conquista – BA

Possui graduação em Teologia pela Faculdade Batista Brasileira, bem como graduação em Psicologia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Atualmente é servidor público da Prefeitura Municipal de Vitória da Conquista. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação.

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia- UESB

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010) e doutorado em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia no Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (DCHEL). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGEd/UESB) e da Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, políticas educacionais, educação de jovens e adultos, movimentos sociais do campo e Plano de Ações Articuladas (PAR), pandemia. Desenvolve pesquisas sobre o PAR e a BNCC, e os reflexos da pandemia. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade (Gepemdecc/CNPq), Coordenadora da Rede Latino-americana de Pesquisa em Educação do Campo, Cidade e Movimentos Sociais - RedePECC-MS. Coordenadora do Programa Formação de Educadores do Campo - Formacampo/UESB. Membro da Rede Diversidade e Autonomia na Educação Pública (REDAP). Pesquisadora do Conselho Latino-Americano de Ciências Sociais (CLACSO), no GT Capitalismo digital. Bolsista Produtividade em pesquisa do CNPq Nível 2. 

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Published

2024-03-07

How to Cite

AMANCIO DE SOUZA, D.; RAMOS DOS SANTOS, A. Educar pra valer ou adestrar pra valer? Discussões sobre o trabalho docente . Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–23, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i1.13086. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13086. Acesso em: 23 nov. 2024.