O STUDENT VIDEO PRODUCTION IN THE CONCEPTION OF UNDERGRADUATE STUDENTS AT UFPEL

Authors

  • Vânia Dal Pont Pereira da Silva Universidade Federal de Pelotas
  • Mrs Federal University of Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v7i01.11088

Keywords:

education, technology, teacher training

Abstract

The present work is the result of an investigation carried out in the Teaching Internship of the Doctoral course in Education at the Faculty of Education of the Federal University of Pelotas. The research aims to understand the view of students of the Visual Arts course - Licentiate of the Federal University of Pelotas, on the importance of having training for the production of student video and if this training can contribute in a pedagogical way in the educational process of these students. To this end, a qualitative research was used as a methodology, with a case study and an exploratory study carried out with undergraduate students. The inference of the results demonstrates the importance of offering courses that enable undergraduate students to produce student videos

Author Biography

Mrs, Federal University of Pelotas

Doctor and Master in Education (PPGE/FaE/UFPel). Associate Professor at the Arts Center of the Federal University of Pelotas, RS, where she teaches subjects in the area of ​​Fundamentals of Education in Visual Arts. Professor at the Graduate Program in Education (PPGE/FaE/UFPel), Master's and Doctorate, in the Research Line "Teacher Training: Teaching, Educational Processes and Practices". Coordinator of the Visual Arts Project at PIBID/UFPel (2014-2018). Leader of the Research Group: Research, Teaching and Teacher Training in the Visual Arts (CNPQ). Degree in Art Education - Fine Arts (1987) and Bachelor in Painting (1990). Specialist in Art-Education, Visual Arts (1990) by ILA/UFPel. Worked as Research Professor I in the Degree Course in Rural Education - CLEC/UFPel - Open University of Brazil - UAB (2013-2014). From 1991 to 2010, she worked as a Visual Arts teacher at the Municipal Elementary School Almirante Raphael Brusque, in Pelotas, RS. It carries out Research, Teaching and Extension activities, with an emphasis on the theme of Teacher Training: Media, Technologies and Visual Arts, Visual Culture, Aesthetic Education and Experience.

References

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 22. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo.; ARAUJO, Ana. Maria. Paulo Freire: uma história de vida. Indaiatuba/SP: Villa das Letras, 2006.

GIL, Antônio. Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

MCLUHAN, Marshall. A Galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico. São Paulo: Nacional, 1972.

MINAYO, Maria. Cecília. de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo-Rio de Janeiro, HUCITEC-ABRASCO, 1992.

MORAN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Artigo publicado na Revista Comunicação & Educação. São Paulo, ECA-Ed. Moderna, 27 a 35, jan./abr. 1995.

MORAN, José. Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José. Manuel; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Aparecida. Novas Tecnologias e mediação pedagógica. 8ª Ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.

MORAN, José. Manuel. Tendências da educação on-line no Brasil In: RICARDO, Eleonora Jorge (Org.). Educação Corporativa e Educação a Distância. Rio de Janeiro: Editora Qualitymark, 2005.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, José.; MASETTO, Marcos Tarcísio.; BEHRENS, Maria Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21.ed. Campinas: Papirus, 2013. Disponível em: <http://bds.unb.br/handle/123456789/736>. Acesso em: 15 jan. 2021.

MORAN, J. M. Entrevista Concedida ao Canal Metodologias Ativas, UNISUL.

Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=O4icT4Z8m6Q&t=75s>. Acesso em 26 de out. 2022.

PEREIRA, Josias; JANHKE, Giovana. Produção de vídeo nas escolas: Educar com Prazer. Pelotas: ErdFilmes, 2012.

PEREIRA, Josias.; NEVES, Giovana. (Org.). Produção de vídeo nas escolas: uma visão Brasil - Itália - Espanha - Equador. 1. ed. Pelotas: ErdFilmes, 2014.

PEREIRA, Josias. Como Fazer Vídeo Estudantil na Prática da Sala de Aula. Pelotas. Erdfilmes, 2016.

PEREIRA, Josias.; MATTOS, Daniela Pedra. A Utilização das Tecnologias na Prática da Sala de Aula: entre práticas e teorias que se distanciam. VI CBE – Congresso Brasileiro de Educação. 2017.

RIZZO JUNIOR, Sergio Alberto. Educação audiovisual: uma proposta para a formação de professores de Ensino Fundamental e de Ensino Médio no Brasil. 2011. 150 p. Tese (Doutorado) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2011.

TORKANIA. Mariana. Maioria dos professores aprendem sozinhos sobre tecnologia. Agência Brasil. 2019. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2019-07/maioria-dos-professores-aprende-sozinha-informacoes-sobre-tecnologia# > Acesso em: 23 mar. 2022.

YIN, Robert. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre, RS: Bookman.

Published

2023-03-26

How to Cite

DAL PONT PEREIRA DA SILVA, V.; POLIDORI ZAMPERETTI, M. O STUDENT VIDEO PRODUCTION IN THE CONCEPTION OF UNDERGRADUATE STUDENTS AT UFPEL. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 7, n. 01, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v7i01.11088. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/11088. Acesso em: 21 nov. 2024.