TEACHER PERFORMANCE EVALUATION FROM THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT PERSPECTIVE OF TEACHERS

Authors

  • ANA MARIA MENDES SAMPAIO Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v6i01.10113

Abstract

This article aims to discuss the policy of ADD – Teacher Performance Assessment, from the perspective of DPD – Teacher Professional Development. The analyzes presented refer to research carried out with FOPROFI - Research Group on Teaching Formation and Profession -, of the Graduate Program in Education at the Federal University of Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil. This is a qualitative work, which in its methodology made use of characterization questionnaires, as well as the application of focus groups carried out with twenty-seven and teachers from the municipal public education network in the city of Mariana - MG. The results point to the importance of the ADD being developed with the purpose of professional development and not as a contribution to the teachers' control and blaming relationships on the part of the Education Departments. A fact that reduces the autonomy of these professionals' activities, wastes the formative value of this type of policy and denies the influence of the socio-educational context in this type of assess
Keywords: Teacher Performance Assessment; Teacher Professional Development; Educational Public Policies

Author Biography

ANA MARIA MENDES SAMPAIO, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto - PPGE/UFOP, Mariana/MG, Brasil; Especialista em Política do Planejamento Pedagógico: Currículo, Didática e Avaliação pela UNEB- Universidade do Estado da Bahia; Graduada em Pedagogia pela UEFS - Universidade Estadual de Feira de Santana-BA; E-mail:anamendessampaio@yahoo.com; Lattes: http://lattes.cnpq.br/8951345429657611. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9821-911X.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988.

CAPRA, F. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e acultura emergente. São Paulo: Editora Cultrix, 1999. 172-207p.

CASSETARI, N. Construção colaborativa de uma proposta de avaliação de professores. 2015.275 f. Doutorado em Educação – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

CURADO, A.P. Que fazer com a avaliação de professores que temos? Revista de Psicologia, Educação e Cultura, Porto, v. 10, n. 1, maio 2006, p. 23-34.

DAY, Chirstopher. Avaliação do desenvolvimento profissional dos professores. In ESTRELA, A. e NÓVOA, A. (Orgs.). Avaliações em Educação: novas perspectivas. Porto: Porto Editora, 1999, p. 95-108.

FERNANDES, Domingos. Para uma avaliação de professores com sentido social e cultural. Revista ELO – Revista do Centro de Formação Francisco de Holanda, Guimarães, n. 16, maio 2009, p. 19-24.

FREITAS, M. J. V. Avaliação de desempenho docente: o desenvolvimento de um processo integrado. Revista ELO – Revista do Centro de Formação Francisco de Holanda, Guimarães, n. 16, maio 2009, p. 167-180.

GATTI, B. A. Avaliação de professores: um campo complexo. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 48, p. 77-88, jan./ abr. 2011.

HADJI, Charles. A avaliação dos professores: Linhas directivas para uma metodologia pertinente. In ESTRELA, A. & RODRIGUES, P. (Coords.). Para uma fundamentação da avaliação em educação. Lisboa: Edições Colibri, 1995, p. 27-36.

JOINT COMMITEE ON STANDARS FOR EDUCATIONAL EVALUATION. The Personnel Evaluation Standards: how to assess systems for evaluation educators (2nd ed.). Thousand Oaks: Corwin Press, 2009.

MARIANA. Lei Complementar nº 139, de 29 de abril de 2014. Dispõe sobre o plano de carreira do pessoal do magistério da Secretaria de Educação do município de Mariana/MG. Mariana: Secretaria Municipal de Educação, 2014.

MEDLEY, D. Teacher competency testing and the teacher educator. Charlottesville: Association of Teachers Educators, 1982.

MENESES, M. P. Agentes do conhecimento? A teoria e a produção do conhecimento em Moçambique. In: SANTOS, B. S. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre a ciência revisitado. São Paulo: Cortez, 2004. 722-735p.

SALINAS, D. Prova amanhã! A avaliação entre a teoria e a realidade. Tradução: Magda Schwartzhaup Chaves. Porto Alegre: Artmed, 2004, 132 p.

SAMPAIO, A. M. M. Demandas de desenvolvimento profissional docente no município de Mariana-MG: PNE (2014-2024) e PME (2015-2024). 2018. 220 f. Mestrado em Educação – Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2018.

SHINKFIELD, A. J.; STUFFLEBEAM, D. L. Teacher Evaluation: guide to effective practice. Norwell: Kluwe Academic Publishers, 1995.

STRONGE, J. H.;TUCKER, P. D. Handbook on teacher evaluation. Assessing and improving performance. Larchmont: Eye on Education, 2003.

VAILLANT, D. Avaliação de professores em vários países da OCDE e da América Latina. Revista Meta: Avaliação, v. 2, n.6. 2010.

Published

2021-12-30

How to Cite

MENDES SAMPAIO, A. M. TEACHER PERFORMANCE EVALUATION FROM THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT PERSPECTIVE OF TEACHERS. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 6, n. 01, p. 01–17, 2021. DOI: 10.29280/rappge.v6i01.10113. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/10113. Acesso em: 21 nov. 2024.