Curumins e cunhatãs: por uma possível história das infâncias indígenas no Brasil

Authors

  • Bruno Miranda Braga Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

DOI:

https://doi.org/10.38047/rct.v16.FC.2024.di9.p.1.25

Keywords:

História Indígena, infâncias, História da Infância, povos indígenas

Abstract

In Brazil, the history of childhood does not differ much from that written by Europeans, since these little people rarely appear in writings from different periods in the country. However, for Brazil it is important to clarify that when studying the History of childhood, understanding the diversity and sociocultural distinctions that mark our history since the colonization process in which indigenous and African children lived together, those born on Brazilian soil, poor, free, left in the circles of the desperate, those of the rich parents, that is, there were and still are multiple childhoods. The article thus presents aspects of indigenous daily life in the history of Brazil, highlighting the presence of children and the context in which they were inserted, how they were treated, classified and lived. I highlight the 19th century, and the relationship between the empire and minors and the constitution of a notion of indigenous childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Miranda Braga, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP. Mestre em História Social pela Universidade Federal do Amazonas UFAM. Amazonólogo, Especialista em Estudos Amazônicos (UnB, 2022) e Especialista em Gestão e Produção Cultural (UEA, 2018). Historiador e Geógrafo com ambas licenciaturas. Membro efetivo do Instituto Geográfico e Histórico do Amazonas IGHA. Atualmente sou especialista visitante (CNPq) no Museu da Amazônia MUSA. Temas de pesquisa: história do Amazonas, História Indígena e do Indigenismo, América Latina Colonial, Brasil e Amazonas Imperial. História da arte brasileira. 

References

ALMEIDA, Maria Regina Celestino de. Os Índios na História do Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2010.

ARIÈS, P. História social da infância e da família. Tradução: D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 1978.

BESSA FREIRE, José Ribamar. Fontes históricas para a avaliação da escola indígena no Brasil. Revista Tellus. Núcleo de Pesquisas das Populações Indígenas da Universidade Católica Dom Bosco. Campo Grande, ano 2, n. 3, out., 2002.

BRAGA, Bruno Miranda. Manáos uma Aldeia que virou Paris: Saberes e Fazeres Indígenas na Belle Époque Baré 1845-1910. Universidade Federal do Amazonas UFAM. Dissertação, Mestrado em História Social. Manaus, 2016.

CARVALHO JÚNIOR, Almir Diniz. Índios Cristãos: poder magia e religião na Amazônia Colonial. Curitiba, CRV, 2017

CHARBOULEYRON, Rafael. Jesuítas e as crianças no Brasil quinhentista. In: Del Priore, Mary. História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2007.

CIRINO, Oscar. Psicanálise e Psiquiatria com crianças: desenvolvimento ou estrutura. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

COSTA, Maria de Fátima. Os “meninos índios” que Spix e Martius levaram a Munique. Artelogie: Recherche sur les arts, le patrimoine et la littérature de l’Amérique latine, 2019. Disponível em: http://journals.openedition.org/artelogie/3774. DOI:10.4000/artelogie.3774.

DEL PRIORE, Mary. História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2007.

DICIONÁRIO MICHAELIS. Infância. Michaelis On-line. Editora Melhoramentos, 2024. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/infancia%20/. Acesso em 23 de fevereiro de 2024.

HENRIQUE, Márcio Couto. Sem Vieira nem Pombal: índios na Amazônia do século XIX. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no Ocidente. Porto Alegre: Artmed, 2004.

HOLANDA, Sergio Buarque de. Raízes do Brasil. 26 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2010.

LODOÑO, Fernando Torres. Crianças e Jesuítas nos primeiros anos da evangelização do Brasil. Revista de Cultura Teológica, São Paulo, n. 11, p. 97-116, abr./jun. 1995.

MONTEIRO, John Manuel. Negros da Terra: Índios e bandeirantes nas origens de São Paulo. São Paulo: Cia das Letras, 1994.

MONTEIRO, John Manuel. O desafio da História Indígena no Brasil In: SILVA, Aracy L. da; GRUPIONE, Luiz Donisete Benzi (orgs). A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1 o e 2o graus. 4a ed. São Paulo: Global; Brasília: MEC; Mari: UNESCO, 2004.

PASSETTI, Edson. As crianças brasileiras: um pouco de sua história. s/d, s/l/, s/e.

RELATÓRIO APRESENTADO à Assembleia Legislativa Provincial do Amazonas na Abertura da Segunda Sessão da Décima Sexta Legislatura, em 25 de março de 1883 pelo Presidente José Lustosa da Cunha Paranaguá. Manáos: Typografia do Amazonas de José Carneiro dos Santos, 1883. Acervo Instituto Geográfico e Histórico do Amazonas IGHA.

RIZZINI, Irma. O Cidadão Polido e o Selvagem Bruto: a Educação dos Meninos Desvalidos na Amazônia Imperial. Rio de Janeiro: Tese de Doutorado em História Social, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, 2004.

VARNHAGEN, Francisco Adolfo de. Historia Geral do Brazil antes de sua separação e independencia de Portugal, pelo Visconde de Porto Seguro, natural de Sorocaba (Vol. 1, 2ª ed.). Rio de Janeiro: Em Casa de E. e H. Laemmert, 1877. p. p. 5, 6. Acervo: Biblioteca Brasiliana Guita e José Mindlin/USP. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/4825. Acesso em 12 de junho de 2019.

Published

2024-12-10

How to Cite

Braga, B. M. (2024). Curumins e cunhatãs: por uma possível história das infâncias indígenas no Brasil. Canoa Do Tempo, 16, 1–25. https://doi.org/10.38047/rct.v16.FC.2024.di9.p.1.25

Issue

Section

Dossiê - Pensar o presente e futuro da História Indígena

Most read articles by the same author(s)