As Práticas de Endomarketing e a Percepção dos Funcionários de Uma Empresa do Ramo Varejista de Móveis e Eletrodomésticos de Manaus
DOI:
https://doi.org/10.47357/ufambr.v2i2.5689Keywords:
Endomarketing. Comunicação Interna. Engajamento.Abstract
This article presents a study about the impact of the endomarketing policy upon the employee engagement. The main objective of the article was to evaluate the influence of endomarketing practices from the perspective of the employees of a retail and furniture company in the city of Manaus. For this purpose, a qualitative research was carried out, whose data were collected from a semi-structured interview with 5 employees who work in two stores located inside shopping malls in the city of Manaus. The technique used to interpret individuals' discourses was content analysis. The results demonstrated that the company uses internal communication as the main endomarketing strategy, conducting periodic meetings with the work team and providing several tools connected to the internet with real-time updating. It was also possible to verify that the employees have their offices directly impacted by the use of those tools, as well as there is a perceptible improvement in the organizational climate of the work environment, caused by the facilitation and the frequent communication among employees. The endomarketing practices analyzed in this study may serve as references for further research in the field of internal communication and employee engagement.
Downloads
References
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Barros, A. J. P. & Lehfeld, N. A. S. (2014). Projeto de Pesquisa: Propostas Metodológicas. 23º ed. Rio de Janeiro: Vozes.
Barth, M. & Negri, A. (2012). Endomarketing: o desafio de fidelizar o cliente interno. Revista Temática, Ano VIII, n. 1, p. 1-22.
Bekin, S. F. (1995). Conversando sobre endomarketing. São Paulo: Maron Books.
Brum, A. M. (2010). Endomarketing de A a Z: como alinhar o pensamento das pessoas a estratégia da empresa. São Paulo: Integrare Editora.
Câmara, R. H. (2013). Análise de conteúdo: da teoria à prática em pesquisas sociais aplicadas às organizações. Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 6, n. 2, p. 179-191.
Chaves, E. P. S., França, A. V. S. & Carvalho, K. A. P. (2013). O endomarketing alinhado as estratégias de reconhecimento e valorização do capital humano nas organizações: uma análise bibliográfica. Revista de Administração e Negócios da Amazônia, v. 5, n. 1, p. 103-121.
Cobra, M. (2011). Administração de Marketing. 2 ed. São Paulo: Editora Atlas.
Duarte, R. A. (2014). Pesquisa sobre os diferenciais encontrados nos colaboradores de uma empresa que se utiliza das ferramentas do endomarketing. Universidade do Extremo Sul Catarinense.
Feitosa, Á. M. V., Santos, D. M. L. & Almeida, Y. T. M. (2016). O Endomarketing Como Estratégia De Gestão E Crescimento Organizacional. Revista CESMAQ, v. 1, n. 1, p. 1-14.
HONORATO, G. (2004). Conhecendo o marketing. Barueri, SP: Manole.
José, B. L. C. S. & Rosa, A. T. R. O. (2012). O endomarketing como ferramenta estratégica de gestão. Revista de Ciências Gerenciais, v. 16, n. 24, 145-159.
Kotler, P. & Keller, K. L. (2006). Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson PrenticeHall.
Kruger, J. M., Santos, A. P., Torres, E. M., Lima, I. S. & Martins, S. R. M. (2016). A importância da elaboração do plano de marketing: estudo de campo ao nível de empresas no município de Manacapuru – AM. Congresso Internacional de Administração, Natal – RN.
Las Casas, A. L. (2009). Marketing: conceitos, exercícios, casos. 8 ed. São Paulo: Atlas.
Matias-Pereira, J. (2012). Manual de Metodologia da Pesquisa Científica. 3º ed. São Paulo: Atlas.
Matos, G. G. (2009). Comunicação empresarial sem complicação: como facilitar a comunicação na empresa, pela via da cultura e diálogo. 2º ed. Revisada e ampliada. Barueri, SP: Manole.
Marchiori, M. (2008). Cultura e comunicação organizacional: um olhar estratégico sobre a organização. 2º ed. Revisada e ampliada. São Caetano, SP: Difusão Editora.
Marconi, M. A. & Lakatos, E. M. (2017). Fundamentos de Metodologia Científica. 8º ed. São Paulo: Atlas.
Mendes, R. S. A. D. (2004). Endomarketing como ferramenta de comunicação com o público interno. Universidade Federal de Juiz de Fora.
Miguel, F. V. C. (2010). A entrevista como instrumento para investigação em pesquisas qualitativas no campo da linguística aplicada. Revista Odisseia - UFRN, n. 5, p. 1-11.
Mocelin, D. G. (2011). Redução da Jornada de Trabalho e Qualidade dos Empregos: Entre o Discurso, a Teoria e a Realidade. Revista de Sociologia e Política, v. 19, n. 38, p. 101-119.
Ogden, J. R. & Crescitelli, E. (2007). Comunicação integrada de marketing: conceitos, técnicas e práticas. Tradução Cristina Bacellar. 2º ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Oliveira, D., Carvalho, R. J. & Rosa, A. C. M. (2012). Clima Organizacional: Fator de Satisfação no Trabalho e Resultados Eficazes na Organização. IX Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Rio de Janeiro, RJ.
Pádua, E. M. M. (2016). Metodologia da Pesquisa: Abordagem Teórico-prática. 18º ed. Campinas: Papirus.
Pasquini, N. C. (2015). Endomarketing, Ferramenta que Estimula Produção e Motivação: estudo de caso. Revista Gestão, Inovação e Negócios, v.1, n. 1, p. 98-112.
Pimenta, M. A. (2004). Comunicação Empresarial: conceitos e técnicas para administradores. Campinas, SP. Editora Alínea.
Pinho, J. B. (2012). Comunicação em Marketing: Princípios da comunicação mercadológica. 11ª ed. Campinas, SP: Papirus.
Raquel, I. (2016). Planejamento Estratégico com foco em endomarketing: o caso da Alvogeo Topografia Ltda. Universidade Federal de Santa Catarina.
Reis, T. A., Brugnerotto, T. R., Sevilha, I. C., Cremonesi, G. O. G. & Oswaldo, Y. C. (2018). Endomarketing, liderança e comunicação: reflexos na organização. Revista Brasileira de Marketing, v. 17, n. 1, p. 128-138.
Rodrigues, I. G. S. (2017). A importância das ações de endomarketing para a valorização do capital humano e o crescimento das organizações. Revista Campo do Saber, v. 3, n. 2, p. 67-84.
Santos, J. A. & Filho, D. P. (2017). Metodologia científica. 2º ed. São Paulo: Cengage Learning.
Santos, D. M. L., Almeida, Y. T. M. A. & Feitosa, Á. M. V. F. (2016). O endomarketing como estratégia de gestão e crescimento organizacional. Revista CESMAC, p. 1-14.
Seitz, H. M. (2005). O planejamento estratégico de marketing e o plano de negócios. Revista Eletrônica de Gestão de Negócios, v. 1, n. 3, p. 91-126.
Silva, C. H. G., Neto, J. T. A. & Motta, E. F. R. O. (2017). Endomarketing: ferramenta essencial para o desenvolvimento organizacional. Publicado em Agosto de 2017, acessado em 19 de Março de 2019. Disponível em <http://www.administradores.com.br/artigos/academico/
endomarketing-ferramenta-essencial-para-o-desenvolvimento-organizacional/106429/>
Silveira, B. O. & Felizola, M. P. M. (2009). O diálogo como necessidade da comunicação organizacional e uma análise da organização sergipana Semear. XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Curitiba, PR.
Shoji, S., Souza, N. V. D. O., Farias, S. N. P., Vieira, M. L. C. & Progianti, J. M. (2016). Proposta de melhoria das condições de trabalho em uma unidade ambulatorial: perspectiva da enfermagem. Escola Anna Nery, v. 20, n. 2, p. 303-309.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Da responsabilidade dos autores
- Os autores são responsáveis pelo conteúdo de seus artigos, assim como pelos direitos autorais de imagens, videos e quaisquer elementos textuais ou complementares ao seu artigo.
- Os autores estão de acordo em trabalhar gratuitamente no processo de revisão por pares para este periódico no futuro.
- Os autores declaram que têm contribuição significativa para a pesquisa divulgada em seu artigo, quando for o caso.
- Os autores obrigam-se a oferecer ao periódico retratações ou correções de eventuais erros.
- Os autores devem assegurar que seu texto é obra original e não devem submeter o mesmo texto para mais de uma revista.
- Caso o artigo tenha sido escrito com base em pesquisa que apresenta reais riscos para os participantes, é obrigatória a apresentação de parecer do Comitê de Ética da instituição do pesquisador.