The territory of rural education, the agrarian issue, and rural schools in Agrarian Reform settlements in Esperantinópolis-MA

Authors

  • Ligiéria Alves dos Santos UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO
  • SAVIO JOSÉ DIAS RODRIGUES UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

DOI:

https://doi.org/10.21170/geonorte.2022.V.13.N.41.36.59

Keywords:

Rural Education, Territory, Peasantry, Esperantinópolis-MA

Abstract

Reflecting on the territory of rural education in the municipality of Esperantinópolis-MA, especially in the agrarian reform settlements. It brings reflections about the production of territory from the experiences of rural education, discussing the territory of rural education and the agrarian issue in Brazil, emphasizing the concepts of territory and peasant territorialities and a reflection on the agrarian issue and rural schools in Maranhão. We started by searching for bibliography, with debates around the categories of field education and territory, as well as the production about the agrarian issue in Maranhão. The categories of Field Education and Territory are connected in the production of the agrarian issue in the country. The implemented rural education projects were conquests of the social movements, thus, the PRONERA in the municipality in question should be analyzed within the peasant struggle as a whole.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Viviane de Oliveira. Cor/etnicidade, gênero e territorialidade no universo de quebradeiras de coco babaçu. In: Anais da 25 Reunião Brasileira de Antropologia - Saberes e práticas antropológicas: desafios para o século XXI, 2006, Goiânia: ABA, 2006. v. 1.

BENJAMIN, César; CALDART, Roseli Salete. Por uma educação básica do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação Básica do Campo, 2000. Coleção Por uma Educação Básica do campo, n° 3.

BEZERRA NETO, L. Educação do campo ou educação no campo?. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 10, n. 38, p. 150–168, 2012. DOI: 10.20396/rho.v10i38.8639696. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639696. Acesso em: 20 jul. 2021.

BOTELHO, Raimundo Edson Pinto; DINIZ, Diana Costa; MACEDO, Marinalva Sousa. A questão agrária maranhense em um contexto de aprofundamento da crise do sociometabolismo. VII Jornada Internacional de Políticas Públicas. São Luis/MA: UFMA, 2015.

CADONÁ, C. V. Movimento dos Pequenos Agricultores – MPA: o novo nasce das estradas. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências. Ijuí: UNIJUÍ, 2004, 283p.

CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 257-267.

CALDART, Roseli Salete. EDUCAÇÃO DO CAMPO: NOTAS PARA UMA ANÁLISE DE PERCURSO. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7 n. 1, p. 35-64, mar./jun.2009

CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

CAMACHO, Rodrigo Simão. Educação do campo: o protagonismo dos movimentos socioterritoriais camponeses no PRONERA. Revista Eletrônica da Associação dos Geógrafos Brasileiros, Seção Três Lagoas, n.26, ano 14, p.216 - 229, 2018.

CAMACHO, Rodrigo Simão. O território como categoria da Educação do Campo: no campo da construção/destruição e disputas/conflitos de territórios/territorialidades. Revista NERA, vol. 22, n. 48, p. 38-57, 2019.

CAMPOS, J. F. S.; CUBAS, T. E. A. O estudo da questão agrária brasileira: contribuições do Dataluta jornal. In: CAMPOS, J. F. S.; COCA, E. L. F.; FERNANDES, B. M. (Orgs.). Dataluta: questão agrária e coletivo de pensamento. 1 Ed. São Paulo: Outras Expressões, 2014.

CASTROGIOVANNI, Antonio C. (Org.). Ensino de Geografia: Práticas e contextualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000.

CAVALCANTI, Lana de S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

CERVO, A. L. BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

HARVEY, W. David. Geografia. In: GUIMARÃES, Antonio Moreira (Org. da edição brasileira). Dicionário do Pensamento Marxista. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

INCRA. Projetos de Reforma Ágrária Conforme Fases de Implementação. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/incra/pt-br/assuntos/reforma-agraria/assentamentosgeral.pdf; Acesso em: 25/08/2021

IPEA. II PESQUISA NACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO NA REFORMA AGRÁRIA: AVALIAÇÃO DE AÇÕES NO MARANHÃO. Rio de Janeiro: IPEA, 2016

IPEA. II PNERA Relatório da II Pesquisa Nacional sobre a Educação na Reforma Agrária, Brasília: IPEA, 2015.

INSTITUTO DE PESQUISAS ECONÔMICAS APLICADAS - IPEA. Código Florestal: implicações do PL 1876-99 nas áreas de Reserva Legal. Comunicados do IPEA. Brasília, 2011.

FERNANDES, B. M.; WELCH, C. A.; GONÇALVES, E. C. Políticas fundiárias no Brasil: uma análise geo-histórica da governança da terra no Brasil. In: Framing the Debate Series, nº 2, ILC, Roma, 2012.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Entrando nos territórios do Território. In: PAULINO, Eliane T.; FABRINI, João E. (Org.). Campesinato e territórios em disputa. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

FERNANDES, Bernardo Mançano. O MST E AS REFORMAS AGRÁRIAS DO BRASIL. Boletim DATALUTA – Artigo do mês: dezembro de 2008.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Os campos da pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: MOLINA, Mônica Castagna (Org.). Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006. p. 27-40.

HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” a multiterritorialidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

KOLING, Edgard Jorge; CERIOLIS, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (orgs). Educação do campo: identidades e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2002. Coleção Por uma Educação Básica do campo, n° 4.

LIMA, Eloísa A. Cerino Rosa. A questão agrária no Brasil: contribuições para a compreensão das políticas de reforma agrária redistributiva e de reforma agrária de mercado. Ruris, Campinas/SP, V. 11, N. 01, P. 189 – 214, março, 2017.

MARQUES, Marta Inez Medeiros. A atualidade do uso do conceito de camponês. Revista Nera, Presidente Prudente: Unesp, ano 11, n. 12, p. 57-67, jan./jun. 2008.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. AA geografia das lutas no campo. 11. Ed. São Paulo: Contexto, 2002.

PEREIRA, Caroline Nascimento; CASTRO, César Nunes de. EDUCAÇÃO: CONTRASTE ENTRE O MEIO URBANO E O MEIO RURAL NO BRASIL

RIBEIRO, Ana Clara Torres. TERRITÓRIO USADO E HUMANISMO CONCRETO: O MERCADO SOCIALMENTE NECESSÁRIO. Anais do X Encontro de Geógrafos da América Latina – 20 a 26 de março de 2005.

RIOS, J. A. V. P. De lavradora a professora primária na roça: narrativas, docência e profissionalização. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 65, p. 325–346, abr./jun. 2016.

RODRIGUES, Valéria da Rocha Lopes. A educação do campo no contexto histórico-político do PRONERA no Maranhão: limites e desafios. Dissertação de Mestrado. São Luis: UFMA, 2014.

SANTOS, Marilene. Educação do Campo no Plano Nacional de Educação: tensões entre a garantia e a negação do direito à educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [online]. 2018, v. 26, n. 98 [Acessado 19 Julho 2021] , pp. 185-212. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002600965

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 3.ed. São Paulo: Hucitec, 1999.

SANTOS, Milton. O dinheiro e o território. In: Território-Territórios. Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense – Associação dos Geógrafos Brasileiros. Niterói, 2002.

SAQUET, M. A. MILTON SANTOS: concepções de geografia, espaço e território. Geo UERJ, Ano 10, v.2, n.18, 2008.

SAQUET, Marcos Aurélio. Abordagens e concepções de território. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

SOUZA, Marcelo José Lopes de. O território: sobre espaço e poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, P. César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato (org). Geografia: conceitos e temas. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

STEDILE, João Pedro (org). A questão agrária no Brasil: O debate na esquerda – 1960-1980. 2. ed. São Paulo : Expressão Popular, 2012.

UFMA, Universidade Federal do Maranhão. Projeto de Formação de Educadores e Educadoras da Reforma Agrária no Estado do Maranhão PRONERA/UFMA/MST/ASSEMA. São Luis: UFMA, 2002.

UFMA, Universidade Federal do Maranhão. Projeto de Formação de Educadores e Educadoras do Campo, em nível de graduação, no Estado do Maranhão: Curso Especial de Licenciatura em Pedagogia da Terra PRONERA/UFMA. São Luis: UFMA, 2011.

ZUCHINI, Allini Francisca Novaes; SILVA, Tania Paula da; O’LOIOLA, Valéria. O Ensino de Geografia na Educação do Campo: Reflexão a Partir da Escola Estadual Madre Cristina em Mirassol D’Oeste/MT. Revista GeoPantanal. UFMS/AGB Corumbá/MS. N. 15. P. 145-161. jul./dez. 2013.

Published

2022-07-01 — Updated on 2022-12-25

Versions

How to Cite

Alves dos Santos, L., & RODRIGUES, S. J. D. (2022). The territory of rural education, the agrarian issue, and rural schools in Agrarian Reform settlements in Esperantinópolis-MA. REVISTA GEONORTE, 13(41). https://doi.org/10.21170/geonorte.2022.V.13.N.41.36.59 (Original work published July 1, 2022)