THE BASES OF BRAZILIAN SCHOOL GEOGRAPHY: THEORETICAL-METHODOLOGICAL AND POLITICAL PERSPECTIVES IN THE BOOK “A GEOGRAPHIC EXCURSION: TEACHER'S GUIDE”, BY DELGADO DE CARVALHO

Authors

  • Bianca Doza Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.21170/geonorte.2024.V.15.N.50.275.280

Abstract

The text in question is a review of the book "The geographic tour: teacher's guide", by Delgado de Carvalho. In addition, it has notes from Professor Pierre Monbeig on a monograph on the farm and the city. From this book, the intellectual production in the field of School Geography is contextualized and unveiled through the identification of theoretical-methodological currents and their relationship with the national reality. Thus, the political content of scientific production is demonstrated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, Pierre. Para uma Sociologia da Ciência. Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, 2008.

CASTRO, Therezinha de. Carlos Delgado de Carvalho. In: INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSITCA (IBGE). Geografia e Geopolítica: a contribuição de Delgado de Carvalho e Therezinha de Castro. Rio de Janeiro: IBGE, 2008, p. 21-38.

GEOBRASIL (UERJ). Carlos Miguel Delgado de Carvalho. Disponível em: GEOBRASIL (UERJ). Dicionário dos Geógrafos Brasileiros. Disponível em: https://abrir.link/bMRN5. Acesso em: 20 de jun. de 2023.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículo. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011, p. 19-42.

MORAES, Antonio Carlos Robert. Geografia: pequena história crítica. São Paulo: Annablume, 2005.

NISKIER, Arnaldo. Educação brasileira: 500 anos de história, 1500-2000. São Paulo: Melhoramentos, 1989.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Departamento de Geografia. Disponível em: https://abrir.link/M6Nxe. Acesso em: 21 de ago. de 2023.

VLACH, Vânia Rubia Farias. O ensino de geografia no Brasil: uma perspectiva histórica. In: VESENTINI, José William Vesentini (Org.). O ensino de geografia no século XXI. Campinas: Papirus, 2004, p. 187-218.

Published

2024-08-28

How to Cite

Doza, B. (2024). THE BASES OF BRAZILIAN SCHOOL GEOGRAPHY: THEORETICAL-METHODOLOGICAL AND POLITICAL PERSPECTIVES IN THE BOOK “A GEOGRAPHIC EXCURSION: TEACHER’S GUIDE”, BY DELGADO DE CARVALHO. REVISTA GEONORTE, 15(50). https://doi.org/10.21170/geonorte.2024.V.15.N.50.275.280