THE CHALLENGES OF INCLUSION IN CONTEMPORARY EDUCATION:

Authors

  • Magda Reis de Amorim da Silva Universidade Federal Fluminense (UFF)
  • Fábio Brum Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Keywords:

Inclusive education, Special educational needs, Pedagogy

Abstract

The issue raised in this paper shows that even with the formulation of plausible strategies to receive students with special educational needs, school inclusion has been done inappropriately, revealing little interest and investment in the area. Thus, this study aimed to discuss inclusion in the school context, articulating the knowledge learned through the selected theorists with the author's daily life as a teacher of two students with special educational needs in Elementary School I. The studies of Delou et al. (2009), Jannuzzi (2004), Mazzota (2005), Pessotti (1984) and Tessaro (2005) served as a theoretical-reflective basis for this narrative review research. Currently, we also observed that students with special educational needs suffer from the most diverse barriers, which often prevent them from starting and to remain in the educational process. These barriers are not only physical (accessibility to come and go, adapted materials, etc.), but also invisible as neglects, forgetfulness, isolation and lack of voice for these students, which are a great challenge. We stress, therefore, the importance of the pedagogue's work, which should create possibilities and strategies that in fact contribute to an inclusive quality education.

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Author Biography

Fábio Brum, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutorado em andamento em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade da Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Mestre em Educação pelo PPGEduc da UFRRJ, Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade Internacional Signorelli (FISIG), Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação à Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela UFRRJ, Graduado em Ciências do Desporto e Educação Física pela Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física - Universidade de Coimbra (UC). Tem experiência em Tutoria Presencial e a Distância. Tem experiência em pesquisas acerca dos processos motivacionais na Educação Física e no Esporte, Envelhecimento e Saúde, Educação e Pedagogia do Esporte, e experiência em Estágio Curricular Supervisionado (Graduação), orientações de Trabalhos de Conclusão de Curso (TCC), Relatórios de Estágio e revisões de Relatórios Técnicos. Atualmente é Prof. efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Mendes - RJ, Psicopedagogo (Superintendente de Educação Inclusiva) na Secretaria Municipal de Educação de Vassouras - RJ e Membro do Grupo de Pesquisa em Pedagogia da Educação Física e Esporte (GPPEFE) do Departamento de Educação Física e Desportos (DEFD) da UFRRJ.

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Published

2024-10-29

How to Cite

Reis de Amorim da Silva, M., & Brum, F. (2024). THE CHALLENGES OF INCLUSION IN CONTEMPORARY EDUCATION:. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 5(8), e7706. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/7706