Libras in the deaf education: a significant process

Authors

  • Cleonilde da Frediani Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Keywords:

Inclusion; Brazilian sign language; education.

Abstract

The educational inclusion of the deaf has been frequently debated, especially due to the bilingual and bicultural condition of the students, which requires differentiated teaching practices based on the Brazilian Sign Language. The objective of the study was to discuss and understand the process of teaching pounds which the current document of education to BNCC, (Common Base National Curriculum) being this a normative document that defines the organic and progressive set of essential learning that all students must develop throughout the stages and modalities of Basic Education, comments on the study of pounds in education. The research was carried out in a document, in a magazine, books, scientific articles of the analyzes, an axis related to the centrality (or not) of Libras for the bicultural development of the deaf was found.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleonilde da Frediani, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática, PPGECM da UNEMAT. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) (2004). Pós Graduação em Educação Ambiental e a Prática Escolar pela faculdade da ( FACINTER / IBPEX - 2005 ) Pós Graduação em Atendimento Educacional Especializado e Educação Especial pela faculdade Cândido Mendes. Pós Graduação Em Metodologia do Ensino Superior . Iniciei minha formação profissional na Educação no ano de 1997 até os dias atuais.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos surdos. 2. ed. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. (Série: Saberes e práticas da inclusão).

CAMPELLO, A.R. S. (2007). Pedagogia Visual/Sinal na Educação dos Surdos. Em R. M. Quadros & G. Perlin (Orgs.), Estudos Surdos II. (pp. 100-131). Petrópolis, RJ: Arara Azul.
Dizeu, L.C.T.B. & Caporali, S.A. (2005). A Língua de Sinais constituindo o surdo como sujeito. Educação & Sociedade, 26(91), 583-597.

FARIA, Evangelina Maria Brito de; ASSIS, Maria Cristina de (orgs.). Língua portuguesa e LIBRAS: teorias e práticas 4. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2011. Góes, M. C. R. & Cruz, M. N. (2006). Sentido, significado e conceito: notas sobre as contribuições de Lev Vigotski. ProPosições, 17(2), 31-45.
GOLDIN-MEADOW, S.; Mylander, C. Spontaneous sign systems created by deaf children in two cultures. Nature: international weekly journal of science, Chicago, 15 jan. 1998. Seção Letters to Nature. 391, p. 279-281. Disponível em: . Acesso em: 30 mar. 2009.

LACERDA, C.B. F., Albres, N. A., & Drago, S.L.S. (2013). Política para uma educação bilíngue e inclusiva a alunos surdos no município de São Paulo. Educação e Pesquisa, 39(1), 65-80.

MANZINI, E.J. (2004) Entrevista semiestruturada: análise de objetivos e de roteiros. Seminário internacional de pesquisa e estudos qualitativos em debate. Bauru: Universidade do Sagrado Coração. Monteiro, R.M.G. (2014). Surdez e identidade bicultural: como nos descobrimos surdos?. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília, DF.

QUADROS, R. M. (2012). O “Bi” em bilinguismo na educação de surdos. Em A.C.B. Lodi & C.B.F. Lacerda (Orgs.), Uma escola, duas línguas: letramento em língua portuguesa e Língua de Sinais nas etapas iniciais de escolarização (pp. 187-200, 3ª ed.). Porto Alegre: Mediação.

SANTANA, A.P. & Bergamo, A. (2005). Cultura e identidade surdas: encruzilhada de lutas sociais e teóricas. Educação e sociedade, 26(91), 565-582.

SANTOS, K.R.O.R.P. (2011). Formação continuada e necessidades formativas de professores na educação de surdos da rede pública da cidade do Rio de Janeiro. Tese de Doutorado, Universidade Metodista de Piracicaba, Programa de Pós Graduação em Educação, São Paulo, Brasil.

Published

2024-10-29

How to Cite

Frediani, C. da . (2024). Libras in the deaf education: a significant process. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 5(8), e8156. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/8156