AN EXPERIENCE ON THE IMPLEMENTATION OF ASSISTIVE TECHNOLOGY IN THE CURRICULUM OF THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE IN THE SOUTH-WESTERN AMAZON

Authors

  • Cleilton Sampaio de Farias Instituto Federal do Acre e Universidade Federal do Acre
  • Francisco Héliton do Nascimento Instituto Federal do Acre - IFAC.

Keywords:

Educational inclusion; Visual impairment; Teacher training.

Abstract

Disseminating knowledge about Assistive Technology - AT in society has the consequence of promoting the functionality of people with disabilities, increasing their autonomy, independence, quality of life and social inclusion. Based on this assertion, it becomes pertinent to question what is the importance of this area of knowledge in teacher education? Considering that the initial and continuing training of teachers in the current inclusive paradigm must meet the general rules in force that corroborate everyone's inclusion discourse. Thus, the objective was to present an experience report about the process of implanting the discipline "Assistive Technology for people with visual impairment applied to teaching", in the curricular matrix of the degree course in Biological Sciences of the Federal Institute of Education, Science and Technology of the Acre. To this end, the description of the facts was chosen and the qualitative approach and the literature review were adopted, in which data collection took place in books, scientific articles, legal frameworks and the Pedagogical Project of the Biological Sciences Degree Course. It was concluded from the theoretical framework and the report that it is essential to implement actions aimed at inclusion, using the tool as AT.

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Author Biographies

Cleilton Sampaio de Farias, Instituto Federal do Acre e Universidade Federal do Acre

Professor efetivo da área de geografia do Instituto Federal de Educação, ciência e Tecnologia do Acre - IFAC desde 2010. Doutor em Ensino em Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz - IOC da FIOCRUZ (2018) e Doutorado Sanduíche no Instituto de Geografia e Ordenamento do Território - IGOT da Universidade de Lisboa - PT (2017) com bolsa PDSE da CAPES. Líder do grupo de pesquisa "Relações e Sociais e Educação - RESOE" desde 2012, onde desenvolve as linhas de pesquisa em metodologia e ensino e práticas pedagógicas e geografia da saúde. Organizador dos livros: 1) "Caminhos de pesquisa na Amazônia" (Oficina de Livros, 2011 (ISBN 856184336-6) e 2) Os institutos Federais de educação na Amazônia: caminhos, desafios e proposições (CRV, 2016, ISBN 978-85-444-0981-7). Foi diretor de Ensino, Pesquisa e Extensão do Campus Rio Branco - IFAC, foi diretor Geral Substituto do Campus Rio Branco - IFAC, foi Coordenador de Pesquisa da Pró-reitoria de Inovação -PROIN/IFAC. Foi Gestor de Políticas Públicas efetivo do Acre de 2006 a 2010. Atualmente ocupa o cargo de coordenador de pesquisa, inovação e pós-graduação do campus Rio Branco - IFAC, é professor e coordenador da pós-graduação lato sensu em Educação profissional, científica e tecnológica do campus Rio Branco e é professor do mestrado profissional em educação profissional e tecnológica - ProfEPT.

Francisco Héliton do Nascimento, Instituto Federal do Acre - IFAC.

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (2011); Especialista em Educação Especial numa Perspectiva Inclusiva pela Faculdade Euclides da Cunha (2013); Especialista em Docência do Ensino Superior pela Universidade Católica Dom Bosco (2017) e Mestrando pelo Programa de Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT (2019). Atua como docente de Pedagogia nos cursos Superiores em Licenciatura em Matemática, Licenciatura em Ciências Biológicas e Tecnologia em Processos Escolares no Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Acre desde 2015, ministrando disciplinas relacionadas ao Currículo, Gestão Escolar Democrática e Participativa, Políticas Educacionais e Financiamento da Educação, Estrutura e Funcionamento da Educação Básica, Legislação Educacional, Fundamentos da Educação Inclusiva e Tecnologia Assistiva para Pessoa com Deficiência Visual Aplicada ao Ensino. Atua também como palestrante, abordando temas relacionados a: Tecnologia Assistiva, Direitos das Pessoas com Deficiência e Inclusão Educacional de Pessoas com Deficiência.

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Published

2024-10-29

How to Cite

Sampaio de Farias, C., & do Nascimento, F. H. . (2024). AN EXPERIENCE ON THE IMPLEMENTATION OF ASSISTIVE TECHNOLOGY IN THE CURRICULUM OF THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE IN THE SOUTH-WESTERN AMAZON . Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 5(8), e8037. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/8037