INCLUSIVE EDUCATION AND THE BRAZILIAN LANGUAGE OF SIGNS

Authors

  • Mariluce Ferreira Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Keywords:

Inclusive Education; Brazilian Sign Language; Basic education.

Abstract

This work aims to show the benefits of the Brazilian Sign Language (LIBRAS) for the autonomy of the deaf student in Basic Education. Emphasizing that the research is still under construction. The Brazilian Sign Language is recognized, by law, as the second official language of Brazil and its use in the regular education network is a possibility in the pursuit of the teaching-learning process for the deaf student. The deaf student using the Brazilian sign language, using an appropriate didactic resource and being guided by duly qualified teachers, may have the same learning possibility as the listening student. The research proposal is built on the understanding that education is everyone's right. Therefore, it constitutes the foundation for the full development of the citizen, including those who need special education. However, it is a utopia to believe that teaching in Brazilian Basic Education is prepared for an inclusive education with the quality that the student deserves. The methodology used to achieve the research objectives, is based on three basic pillars: bibliographic research, documentary research and empirical research. It is necessary to fight for an inclusive quality education, after all everyone is equal before the law and deserves an education in Basic Education with equal conditions.

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Author Biography

Mariluce Ferreira Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Graduada no Curso de Licenciatura Plena em Geografia- UESB. Especializando em Análise do Espaço Geográfico- UESB (Linha de pesquisa: Análise ambiental). Realizou Estágio Nível Superior sem vínculo empregatício , junto a UESB, Campus de Vitoria da Conquista lotado no Laboratório de Geoprocessamento / Departamento de Geografia: DG. Integrante do grupo de pesquisa Análise Ambiental, Planejamento e Gestão Territorial (APLAGET). Foi Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), Subprojeto Interdisciplinar Letramento Matemático/ UESB, atuando na Escola Municipal Antonia Cavalcanti Silva. Cumpriu carga horária de Estágio/Bolsista na Secretaria de Educação do Estado da Bahia/ SEEC no Colégio Estadual Rafael Espínola. Participa do Grupo de Pesquisa Trabalho, Mobilidade e Relação Campo Cidade (LEAU/UESB-CNPq) e do Grupo de Pesquisa Estado, Capital, Trabalho e as Políticas de Reordenamentos Territoriais (UFS/CNPq). Membro do Grupo de Leitura: Produção do Espaço Urbano, do autor Henri Lefebvre. Experiência em sala de aula como professor do Ensino Fundamental l durante quatro anos. Foi discente voluntário do Programa de Iniciação Científica: PIC/UESB. Estou cursando Pedagogia/ PARFOR: Polo Planalto-Ba

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Published

2024-10-29

How to Cite

Santos, M. F. (2024). INCLUSIVE EDUCATION AND THE BRAZILIAN LANGUAGE OF SIGNS. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 5(8), e7182. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/7182