CONSTRUCTION OF AN ALBUM ON CELLULAR DIVISION WITH MATERIALS ADAPTED TO STUDENTS WITH VISUAL DEFICIENCY

Authors

  • Cleison Azevêdo Vieira Universidade do Estado do Amazonas
  • Cynara Carmo Bezerra Universidade do Estado do Amazonas
  • Débora Belém Hermes Universidade do Estado do Amazonas
  • Jander Souza Tavares Universidade do Estado do Amazonas
  • Marcos Souza Brito Universidade do Estado do Amazonas

Keywords:

Alternative Methodologies. Visually Impaired. Inclusion.

Abstract

In the struggle for an inclusive society, the presence of trained professionals and the use of appropriate methodologies to attend the public, bearer of any type of disability, in an effective and legitimate manner, guaranteeing to all individuals, accessibility not only to the school space, knowledge shared in this space, is necessary and urgent. Thus, this article presents a methodology proposal to study the stages of Meiosis, applied with students with visual impairment, of a public school in the city of Parintins / AM, in order to guarantee the learning of these students, given the complexity of if you study this content without adequate recourse.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENCIAL TEÓRICO
ALMEIDA, R. V. de M. A escolarização de alunos com deficiência intelectual: a construção de conhecimento e o letramento, 236s. Dissertação (Mestrado em Educação – Campus Catalão). Universidade Federal de Goiás, Catalão/GO, 2016.
AMIRALIAN, M. L. T. M. Compreendendo o cego: uma visão psicanalítica da cegueira por meio de desenhos-estórias. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: Desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos cegos e de alunos com baixa visão. Brasília, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivo/pdf/alunoscegos.pdf/>. Acesso em: 21 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Especial. Programa de capacitação de recursos humanos do ensino fundamental: deficiência visual. v. 1. Brasília, 2001. Disponível em: <http//portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/def_visuais_1.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2015. Acesso em: 21 mar. 2019.
BRAZ, A; DUARTE, M; CIA, F. Na escola: Adaptação do conteúdo de ciências para os alunos com síndrome de Down: um relato das ações do PIBID do curso de licenciatura em Educação Especial. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL,5. 2012. Anais...São Carlos:UFSCar, 2012.
GONÇALVES, F. P.; REGIANI, Anelise M.; AURAS, Samuel R.; SILVEIRA, Thiele S.; COELHO, Juliana C. e HOBMEIR, Anna Karina T. A educação Inclusiva na formação de professores e no ensino de química: a deficiência visual em debate. Revista Química nova na Escola, v. 35, n. 4, p. 264-271, 2013.
MANTOAN, M. T. E ;. PRIETO, R. G.; ARANTES, V. A. (org). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
NEPOMUCENO, Gabriella M. et al. The value of safety and practicdacity recommendations for training disabled students in the sciences whit a focus or blind and visually impaired students in chemistry laboratories. Journal of Chemical health and Safety, v.23, n.1, p. 5-11, 2016.
NICHOLAS, J. Do tato ativo à comunicação tátil: o que a cognição tátil tem a ver com isso? Tradução Roberto Alexandre Machado Albornoz. São Paulo: grupo Brasil, 2011.
NUNES, S.; LOMONACO, J. F. B. O aluno cego: preconceitos e possibilidades. Revista semestral da Associação Brasileira de psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 14, Número 1, janeiro/junho de 2010:55-64. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pee/v14n1/v14n1a06.pdf/Similarpages Acesso em: 20 de fevereiro de 2019.
ORLANDO, T. C. et al. Planejamento, montagem e aplicação de modelos didáticos para abordagem de Biologia Celular e Molecular no Ensino Médio por graduandos de Ciências Biológicas. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular. n. 01. fev. 2009.
PIMENTA E OLIVEIRA, Sheila; SILVA Adriana; SILVA, Elisa. Vitória sobre a cegueira: a oralidade na alfabetização e no letramento de portadores de necessidades visuais. Revista Eletrônica de Letras, v. 8, n. 1, 2015. Disponível em: . Acesso em: 29 mar. 2019.
REDIG, A. G. Ressignificando a Educação Especial no contexto da Educação Inclusiva: a visão de professores especialistas, 184s. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2010.
RÊGO, J. A importância das TIC na promoção de uma escola inclusiva. 2010. Disponível em <http:/www.educare.pt/educare/Opiniao.Artigo.aspx?contentid=7803CEAC76273686EO400A0AB8002553&opsel=2&channelid>. Acesso em: 20 de fevereiro. 2019.
SÁ, E. D. et al. Atendimento Educacional Especializado – Deficiência Visual. SEESP/SEED/MEC, Brasília. DF, 2007.
SILVA, M. O. C. Botânica para os sentidos: Preposição de plantas para elaboração de um jardim sensorial. 20f. Monografia. Faculdade de Ciências da Educação e Saúde – FACES. Brasília, DF: 2014.
SILVEIRA, C. M. Professores de alunos com Deficiência Visual: saberes, competências e capacitação. PUCRS, Porto Alegre, RS, 2010.
TORRES. J. P; SANTOS. V. Conhecendo a deficiência visual em seus aspectos legais, históricos e educacionais. Batatais, v. 5, n. 2, p. 33-52, 2015. Disponível em: <claretianobt.com.br/download?caminho=/upload/cms/revista/sumarios/396.pdf>. Acesso em: 21 mar. 2019.
TUNES, E.BARTHOLO, R., Nos Limites da Ação Preconceito Inclusão e Deficiência, EDUFISCAR, 2007.
VAZ, José Murilo Calixto et al. Material didático para o ensino de biologia: possibilidades de inclusão. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, 2012

Published

2020-01-29

How to Cite

Vieira, C. A., Bezerra, C. C., Hermes, D. B., Tavares, J. S., & Brito, M. S. (2020). CONSTRUCTION OF AN ALBUM ON CELLULAR DIVISION WITH MATERIALS ADAPTED TO STUDENTS WITH VISUAL DEFICIENCY. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 2(4), 224–232. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/5735

Issue

Section

Reports of Several Kinds of Experience

Most read articles by the same author(s)