THE CHALLENGES OF TRAINING AND CLASSROOM ACTIVITY: THE PERSPECTIVES OF TEACHERS OF SCHOOLS IN RURAL AREA AT THE MUNICIPALITY OF CASTELO (ES) INCLUSIVE EDUCATION
Keywords:
Educação do Campo. Educação Inclusiva. Professores., Rural Education. Inclusive Education. Teachers.Abstract
In the present work, the interfaces associated with Inclusive Education and Rural Education, in the city of Castelo (ES), are analyzed from the perspective of teachers who have students with disabilities, enrolled regularly in the final years of Elementary School, in the rural area school in 2018. For this, the methodology chosen has an exploratory, descriptive character, with a qualitative approach, using a semi-structured questionnaire applied to forty teachers of said context. In this way, it was possible to perceive the shocking fragility of the educational system, with respect to the effective inclusion in the schools, since the teachers reported having to face great difficulties in the creation of pedagogical proposals, in addition to claiming a lack of professional training and effective public policies to meet this demand.
Downloads
References
BASSALOBRE, N. J. As três dimensões da inclusão. Educação em Revista. n. 47, 2008.
CAIADO, K. R. M.; MELETTI, S. M. F. Educação Especial na Educação do Campo: 20 Anos de Silêncio no GT 15. Educação Especial na educação no campo. Marília, v.17, p.93-104, 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382011000400008.
D´AGOSTINI, A.; TAFFAREL, C. Z.; JÚNIOR, C. L. S. Escola ativa. In: CALDART, R. S; PEREIRA, I.B; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
FERREIRA, A. História da Educação Brasileira: da Colônia ao século XX. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
GHEDIN, E. Educação do Campo: epistemologias e prática. São Paulo: Cortez, 2012.
MAZZOTTA, M. J. S.; D’ANTINO, M. E. F. Inclusão Social de Pessoas com Deficiências e Necessidades Especiais: cultura, educação e lazer. Saúde Social. São Paulo. v.20, nº2. 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902011000200010.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, 1999.
PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Curitiba: Educar, 2009.
QUEIROZ, D. T.; VALL, J.; SOUZA, A. M. A.; VIEIRA, N. F. C. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Rio de Janeiro: R Enferm UERJ, 2007.
SANTOS, P. M.; PAULINO, M. M. Inclusão em Educação: culturas, políticas e práticas. São Paulo: Cortez, 2008.
SARMENTO, H. B. de M. Instrumental Técnico e Serviço Social. In: SANTOS, C. M. dos; BACKX, S.; GUERRA, Y. (Org.). A dimensão técnico-operativa no Serviço Social: desafios contemporâneos. Juiz de Fora: UFJF, 2012. p. 103-121.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização do conhecimento. Os direitos autorais são cedidos à Revista Eletrônica Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva.
Declaramos que todos os artigos submetidos ao periódico Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva são originais e não foram enviados para publicação em qualquer outro meio, como um todo ou uma fração. Também declaramos que, depois de ser publicado pela Revista Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva (UFAM), um artigo não será submetido a outra revista dentro de duas edições. Depois desta vez, nossa revista transfere os direitos de publicação para os autores, com uma autorização concedida pelo Conselho Editorial.