DESAFIOS E POSSIBILIDADES DENTRO DE UMA CRECHE FILANTRÓPICA: RELATO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ESTÁGIO

Authors

  • Tatiane Cristina Rodrigues Lessa Universidade Federal de São Carlos
  • Isabela Vicenzo Sgobbi Tulio Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Campus Araraquara

Keywords:

Creches. Educação Infantil. Estágio.

Abstract

The present work is characterized as an experience report, constructed from the experiences realized during the Supervised Curricular Internship in Early Childhood Education: crèches, as part of the compulsory activities of the graduation course in Pedagogy offered by a State Public University located in the interior of the State of São Paulo. The internship was carried out in a philanthropic public day care center, nursery room 1 that included children between 6 months to 1 year and 6 months of age and a teacher with a teaching profession who had been working in the nursery for 6 years. The stage lasted for 100 hours. The observations made evidenced some aspects already found in the literature related to Early Childhood Education such as the assistance aspect and the prioritization of care activities to the detriment of appropriate attempts to develop with the children attending the institution. Also highlighted was the lack of pedagogical resources in the day care center and the non-accomplishment of the activities planned in the planning of the room despite the presence of a pedagogical political project adequate for the activities for each age group. It is believed that the present work brings contributions to reflections on the education in the childhood, especially in the scope of the creches, besides guiding future works on the theme of crèches and supervised internships in the courses of Pedagogy.

Keywords: Nursery. Child Education. Internship Supervised.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVAY, Miriam; KRAMER, Sonia. O Rei está nú: um debate sobre as funções da pré-escola. Caderno CEDES (Impresso), v.9, p.27-38, 1991.

ARAGÃO, Milena; KREUTZ, Lúcio. Conjectura, Caxias do Sul, v. 15, n. 1, p. 25-44, jan./abr. 2010. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/174/165>. Acesso em: 20. mai.2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 15.mai.2017.

COZBY, Paul C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas, 2003.

KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda R.; CORSINO, Patrícia. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e ensino fundamental. Educação & Pesquisa, São Paulo, v.37, n.1, p. 69-85, jan./abr. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v37n1/v37n1a05.pdf>. Acesso em: 10. mai.2017.

LURIA, Alexandr Romanovich. O problema da linguagem e a consciência. In: ______. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas. 1986. p.11-26.

MARTINS, Ligia Márcia. O ensino e desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Ligia Márcia. (orgs). Ensinando aos Pequenos de zero a três anos. Campinas: Alínea, 2009.p. 93-131.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002. 232p.

SAVIANI, Demerval. Sobre a natureza e a especificidade da educação. In: _______. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. p.11-20.

SILVA, Janaina Cassiano. O que o cotidiano das Instituições de Educação Infantil nos revela? In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Ligia Márcia. (orgs). Ensinando aos Pequenos de zero a três anos. Campinas: Alínea, 2009.p.21-50.

SILVA, Janaina Cassiano. É Hora de Trocar Fralda! Contribuições da Teoria Histórico-Cultural para o trabalho com bebês na Educação Infantil. In: ARCE, Alessandra (org.). Interações e Brincadeiras na Educação Infantil. Campinas: Alínea, 2013.p. 41-72.

Published

2018-08-14

How to Cite

Lessa, T. C. R., & Tulio, I. V. S. (2018). DESAFIOS E POSSIBILIDADES DENTRO DE UMA CRECHE FILANTRÓPICA: RELATO DE UMA EXPERIÊNCIA DE ESTÁGIO. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 1(1), 127–137. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/4106

Issue

Section

Reports of Several Kinds of Experience