Insertion of technologies in educational products:

Authors

  • Luana Sampaio Instituto Benjamin Constant (IBC)

Keywords:

Graduated Pipette, Technologies, Visual impairment

Abstract

The objective of this work is to present an experience report that took place within the scope of the subject Insertion of technologies in educational products, in the Professional Master's course in Teaching in the Thematic of Visual Impairment at the Benjamin Constant Institute, being the first author a master's student of the course and the second professor author of the discipline. The subject proposes to research technological resources for the development of educational products and practical activities, which allow the inclusion of students with visual impairments. Many blind students have difficulties in handling glassware and other instruments in a science laboratory. In order to minimize these barriers, an adaptation of a graduated pipette using electronic and tactile resources was elaborated during the course. It is expected that visually impaired students can autonomously handle this instrument and that this product will bring constructions to the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luana Sampaio, Instituto Benjamin Constant (IBC)

Técnica de Laboratório do Colégio Pedro II desde 2014. Possui graduação em Estatística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), complementação pedagógica em Matemática pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL) e Especialização em Psicopedagogia Institucional e Educação Especial pela Universidade Veiga de Almeida (UVA). Atualmente cursando a Licenciatura em Química pela UERJ. Tem experiência na área de ensino de química, educação especial, estatística e análise microbiológica em alimentos. Ênfase de trabalho atual na área de ensino inclusivo de química e matemática.

References

ARDUINOECIA. Post: Como usar o sensor de líquido XKC-Y25-V, 2022. Página inicial. Disponível em: https://www.arduinoecia.com.br/como-usar-sensor-de-liquido-xkc-y25-arduino/ Acesso em dez de 2022.

BRASIL, Comitê de Ajudas Técnicas, Secretaria Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República (CORDE/SEDH/PR), 2007.

CONSTANTINO, M. G.; SILVA, G. V. J.; DONATE, P. M. Fundamentos de Química Experimental. Capítulos 8 e 9. São Paulo: EDUSP, 2004

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

ISO 835/1 – Laboratory glassware – Graduated pipettes – Part 1: General requirements, First edition – 1981-07-01.

ISO 835/2 – Laboratory glassware – Graduated pipettes – Part 2: Pipettes for which no waiting time is specified , First edition – 1981-08-01.

LIMA, Leandro Santos et al. A importância de utilizar vidrarias de laboratórios normalizadas. 2005.

LIMA, B. T. S. Proposta de ensino de química orgânica para alunos com deficiência visual: desenhando prática pedagógica inclusiva. 2017. 172 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande (Paraíba), 2017.

MOTA, C.; CAVALCANTI, G. O papel das atividades experimentais no ensino de ciências. São Cristóvão/SE:[Sn], 2012.

PINTO, José Ricardo. Pipeta de graduada. Revista de Ciência Elementar, v. 3, n. 1, 2015.

TRINDADE, D.F.; OLIVEIRA, F.P.; BANUTH, G.S.L.; BISPO, J.G. Química Básica Experimental, Editora Ícone, São Paulo, SP, 1998. (ISBN: 85-274-0511-3).

Published

2024-10-29

How to Cite

Sampaio, L. (2024). Insertion of technologies in educational products:. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 5(8), e12806. Retrieved from //periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/12806