Insertion of technologies in educational products:
Keywords:
Graduated Pipette, Technologies, Visual impairmentAbstract
The objective of this work is to present an experience report that took place within the scope of the subject Insertion of technologies in educational products, in the Professional Master's course in Teaching in the Thematic of Visual Impairment at the Benjamin Constant Institute, being the first author a master's student of the course and the second professor author of the discipline. The subject proposes to research technological resources for the development of educational products and practical activities, which allow the inclusion of students with visual impairments. Many blind students have difficulties in handling glassware and other instruments in a science laboratory. In order to minimize these barriers, an adaptation of a graduated pipette using electronic and tactile resources was elaborated during the course. It is expected that visually impaired students can autonomously handle this instrument and that this product will bring constructions to the teaching-learning process.
Downloads
References
ARDUINOECIA. Post: Como usar o sensor de líquido XKC-Y25-V, 2022. Página inicial. Disponível em: https://www.arduinoecia.com.br/como-usar-sensor-de-liquido-xkc-y25-arduino/ Acesso em dez de 2022.
BRASIL, Comitê de Ajudas Técnicas, Secretaria Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República (CORDE/SEDH/PR), 2007.
CONSTANTINO, M. G.; SILVA, G. V. J.; DONATE, P. M. Fundamentos de Química Experimental. Capítulos 8 e 9. São Paulo: EDUSP, 2004
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
ISO 835/1 – Laboratory glassware – Graduated pipettes – Part 1: General requirements, First edition – 1981-07-01.
ISO 835/2 – Laboratory glassware – Graduated pipettes – Part 2: Pipettes for which no waiting time is specified , First edition – 1981-08-01.
LIMA, Leandro Santos et al. A importância de utilizar vidrarias de laboratórios normalizadas. 2005.
LIMA, B. T. S. Proposta de ensino de química orgânica para alunos com deficiência visual: desenhando prática pedagógica inclusiva. 2017. 172 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande (Paraíba), 2017.
MOTA, C.; CAVALCANTI, G. O papel das atividades experimentais no ensino de ciências. São Cristóvão/SE:[Sn], 2012.
PINTO, José Ricardo. Pipeta de graduada. Revista de Ciência Elementar, v. 3, n. 1, 2015.
TRINDADE, D.F.; OLIVEIRA, F.P.; BANUTH, G.S.L.; BISPO, J.G. Química Básica Experimental, Editora Ícone, São Paulo, SP, 1998. (ISBN: 85-274-0511-3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jornal Research and Practice on Inclusive Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização do conhecimento. Os direitos autorais são cedidos à Revista Eletrônica Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva.
Declaramos que todos os artigos submetidos ao periódico Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva são originais e não foram enviados para publicação em qualquer outro meio, como um todo ou uma fração. Também declaramos que, depois de ser publicado pela Revista Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva (UFAM), um artigo não será submetido a outra revista dentro de duas edições. Depois desta vez, nossa revista transfere os direitos de publicação para os autores, com uma autorização concedida pelo Conselho Editorial.