THE IMPORTANCE OF UNDERSTANDING DYSLEXIA FOR THE DEVELOPMENT AND LEARNING OF DYSLEXICS
Keywords:
Dislexia, Desenvolvimento de pessoas com dislexia, Aprendizagem de disléxicosAbstract
The objective of the text is to reflect on how the understanding of dyslexia can help the development and learning of dyslexics. The research methodology is qualitative, exploratory. Data collection took place through an anonymous questionnaire sent to psychology and psychopedagogy professionals. The results indicate that the prejudice experienced during life by dyslexics, especially in childhood, can harm several personal and educational characteristics, causing trauma, insecurities, fear of speaking or expressing themselves in public and taking these problems for the rest of their lives if they are not addressed. treaties. Diverse, playful, varied and creative classes with games and study routine, use of learning maps, more direct questions and various types of assessments were pointed out by research participants as facilitators of learning for people with dyslexia. It is concluded that by working on the meaning, ways of perceiving signs and methods of how to help dyslexic students, it is possible to facilitate their understanding, reducing erroneous views about these individuals.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 14.254, de 30 de novembro de 2021. Dispõe sobre o acompanhamento integral para educandos com dislexia ou Transtorno do Deficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH) ou outro transtorno de aprendizagem. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 225, p. 5, 1 dez. 2021. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14254.htm. Acesso em: 29 maio. 2023.
CARVALHO, A.; PEREIRA, M.; FESTAS, I. Indicadores precoces de dislexia do desenvolvimento: um estudo longitudinal. Revista de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação, v. 4, p. 71-88, 1º de dezembro 2017. Disponível em: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2017.4.2.3208/pdf Acesso em: 22 de nov. de 2022.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
HUDSON, Diana. Dificuldades específicas de aprendizagem ideias práticas para trabalhar com: dislexia, discalculia, disgrafia, dispraxia, Tdah, TEA, Síndrome de Asperger e TOC. 1 ed. Editora Vozes, 2016.
MOOJEN, Sônia Maria Pallaoro; BASSÔA, Ana; GONÇALVES, Hosana Alves. Características da dislexia de desenvolvimento e sua manifestação na idade adulta. Revista psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 100, p. 50-59, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v33n100/06.pdf Acesso em: 23 de nov de 2022.
QUEIROZ, Adriana Matias et al.. A dislexia no cotidiano escolar: desmistificando preconceitos e desafios. Anais V SETEPE... Campina Grande: Realize Editora, 2014. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/8064. Acesso em: 04 de set de 2022.
ROTTA, Newra et al (Org). Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016.
SANTOS, Thais Brissow dos; LEAL, Fabiana Soares Fernandes. O conhecimento dos discentes finalistas do curso de letras do IEAA-IFUM sobre dislexia. 2019. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Letras) - IEAA/UFAM, Amazonas, 2019. Disponível em: https://edoc.ufam.edu.br/retrieve/2f6d2d6b-49f1-4f18-a43e-b943c401a81b/TCC-Letras-2019-Arquivo.016.pdf Acesso em: 17 de nov de 2022.
SEABRA, Magno Alexon Bezerra. Distúrbios e transtornos de aprendizagem: aspectos teóricos, metodológicos e educacionais. 1.ed. Curitiba, PR: Bagai, 2020.
SHAYWITZ, Sally. Entendendo a dislexia: um novo e completo programa para todos os níveis de problemas de leitura. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SHAYWITZ, Sally; SHAYWITZ, Jonathan. Entendendo a dislexia: um novo e completo programa para todos os níveis de problemas de leitura. Penso Editora, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jornal Research and Practice on Inclusive Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo, seguindo o princípio de que disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico ao público proporciona maior democratização do conhecimento. Os direitos autorais são cedidos à Revista Eletrônica Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva.
Declaramos que todos os artigos submetidos ao periódico Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva são originais e não foram enviados para publicação em qualquer outro meio, como um todo ou uma fração. Também declaramos que, depois de ser publicado pela Revista Pesquisa e Prática em Educação Inclusiva (UFAM), um artigo não será submetido a outra revista dentro de duas edições. Depois desta vez, nossa revista transfere os direitos de publicação para os autores, com uma autorização concedida pelo Conselho Editorial.