HISTORICAL TRAJECTORIES OF EDUCATION IN PIAUÍ

Authors

  • José Marcelo Costa dos Santos Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Maria do Amparo Borges Ferro Universidade Federal do Piauí- UFPI

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.12508

Keywords:

Brazil; Education; Piaui; Historical Trajectories.

Abstract

The present text presents some of the historical trajectories of Piauí education, in order to show aspects related to the social and political processes and movements that marked the construction of the educational system in the state in question, from the eighteenth to the twentieth century. The general objective is to analyze historical trajectories of education in Piauí, through bibliographic collections. Specifically, we seek: to present historical aspects of Brazilian education, focusing on the context of Piauí; discuss movements and policies for the implementation of the educational system in Piauí; characterize the main historical moments of education in this state. This is a research of qualitative approach, developed through theoretical study, of the bibliographic type, based on consultations with the works of authors such as: Brito (1996), Ferro (1996), Sousa Neto (2013), Villela (2008; 2000), among others. The study showed that the issue of school education in Piauí occurred at a slow pace and was processed from dilemmas, controversies and paradoxes between the instituted and the executed, being marked by the scarcity of teachers and lack of structure in schools, in addition to ineffective attempts to implement school instruction, becoming an issue between centuries.

Author Biographies

José Marcelo Costa dos Santos, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2020), Mestrado em Educação pela UFPI (2017), Especialização em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada (2013), Especialização em Educação de Jovens e Adultos pela UFPI (2012), Especialização em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Piauiense (2012), Graduação em Letras-Português (2010) pela Universidade Estadual do Piauí, Graduação em Pedagogia (2007) pela UESPI e Habilitação em Magistério pela Escola Normal Francisco Correia (2001). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação e Práticas da Docência em Língua Portuguesa (UFMA), integra o Observatório de Formação de Professores do Maranhão (UFMA), é pesquisador do Núcleo de Educação, História e Memória (NEHME-UFPI). Foi professor da UFPI, UESPI, SEDUC-PI e SEDUC/Parnaíba. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), no Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos Língua Portuguesa, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão; Atua também como Docente orientador do Programa Residência Pedagógica no referido curso. Linhas de Pesquisa: Formação do Professor de Língua Portuguesa, Prática Pedagógica do Professor de Português, Fundamentos da Educação.

Maria do Amparo Borges Ferro, Universidade Federal do Piauí- UFPI

Professora Titular da Universidade Federal do Piauí Graduada em Licenciatura Plena em Filosofia pela Universidade Federal do Piauí (1971), mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (1995) e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). Exerceu funçao de membro de conselho Ad Hoc do GT História da Educação da (ANPED) Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação (2003-2005) , da diretoria regional Nordeste (1999-2001) e do Conselho fiscal (2001-2003) da (SBHE) Sociedade Brasileira de História da Educação da qual é sócia fundadora. Possui participação em comissões organizadoras e comitês científicos de eventos nacionais e internacionais na área. Foi Membro do Conselho Consultivo da Revista Brasileira de História da Educação (2000-2009), ganhadora do prêmio Grandes Educadores Brasileiros 1984-MEC-INEP e do Concurso de Monografias sobre Educação Prioridade Nacional do CRUB - Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras em 1983. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente no seguinte tema: Educação, História e Memória. É professora e foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPI . Foi Vice-Diretora do Centro de Ciências da Educação da UFPI. Tem participação como organizadora e /ou com apresentação de trabalhos em eventos regionais, nacionais e internacionais na área. Tem produzido artigos em obras coletivas e é autora dos livros "Educação e sociedade no Piauí Republicano" e Cazuza e o sonho da escola ideal". Organizadora e autora das coletâneas " História da Educação: novos olhares, velhas questões" e "A educação no tear da História" Coordena o Grupo de Pesquisa NEHME- Núcleo de Educação, História e Memória.

References

ALMEIDA, Wilson Ricardo Antoniassi. A educação jesuítica no Brasil e o seu legado

para a educação da atualidade. Revista GRIFOS, n. 36/37, 2014, p. 117-126. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/grifos/article/download/2540/1764

Acesso em: 01 abr. 2023.

ALENCASTRE, José Martins Pereira. Memória cronológica, histórica e corográfica da Província do Piauí. 2. ed. Teresina: COMEPI, 1981.

ANDRADE, Antônio Alberto Banha de. A Reforma Pombalina dos Estudos Secundários no Brasil. São Paulo: Saraiva, 1978.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: geral e do Brasil.

ed. São Paulo: Moderna, 2006.

BRITO, Itamar de Sousa. História da Educação no Piauí. Teresina: ADUFPI, 1996.

FERRO, Maria do Amparo Borges. Educação e Sociedade no Piauí Republicano. Teresina, 1996. 138 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí.

FONSECA, Marcus Vinícius. População Negra e Educação: o perfil racial das escolas mineiras no século XIX. Belo Horizonte, MG: Editora Mazza, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FRANCA, L. O método pedagógico dos Jesuítas: Ratio Studiorum. Rio de Janeiro: AGIR, 1952. Disponível em: http://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf/volume_1/art1diva.pdf Acesso em: 14 fev. 2023.

LOPES, Antonio de Pádua Carvalho. Benméritas da instrução: a feminização do magistério primário piauiense. Fortaleza: UFC/PPGE, 1996.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território Plural: a pesquisa em história da educação. São Paulo: Ática, 2010.

LOWENTHAL, David. Como Conhecemos o Passado: Projeto História (17). São Paulo: EDUC, 1981.

MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do. Aulas régias: luz que emana do trono. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 20, n. 1, p. 73-89, abr. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Mar/Downloads/3065-Texto%20do%20artigo-7376-1-10-0180423.pdf Acesso em: 15 abr. 2023.

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

NÓVOA, Antonio. Do mestre-escola ao professor do ensino primário: subsídios para a história da profissão docente em Portugal (séculos XV-XX). In: Análise Psicológica. 1987, v.3, p. 413- 440.

Disponível em: <http://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/2200/1/1987_3_413.pdf>. Acesso em 29 abr. 2023.

PINHEIRO, Cristiane Feitosa. Entre o giz e a viola: práticas educativas do mestre-escola Miguel Guarani, no Vale do Guaribas/PI (1938-1971). Teresina, 2017. 281 p. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí.

SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2009.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUSA NETO, Marcelo de. Entre vaqueiros e fidalgos: sociedade, política e educação no Piauí (1820-1850). Teresina: Fundação Cultural Monsenhor Chaves, 2013.

VILLELA, Heloísa de O. S. O Mestre-Escola e a Professora. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 95-134.

VILLELA, Heloisa de Oliveira Santos. A Primeira Escola Normal do Brasil. In: ARAUJO,

J.C.S. FREITAS, A.G.B. e LOPES, A. P.C. (Orgs.). As Escolas Normais no Brasil: do Império a República. Campinas: Editora Alínea. 2008.

Published

2023-12-22

How to Cite

COSTA DOS SANTOS, J. M.; DO AMPARO BORGES FERRO, M. HISTORICAL TRAJECTORIES OF EDUCATION IN PIAUÍ. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 1–17, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v8i1.12508. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12508. Acesso em: 23 nov. 2024.