HISTORICAL TRAJECTORIES OF EDUCATION IN PIAUÍ
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.12508Keywords:
Brazil; Education; Piaui; Historical Trajectories.Abstract
The present text presents some of the historical trajectories of Piauí education, in order to show aspects related to the social and political processes and movements that marked the construction of the educational system in the state in question, from the eighteenth to the twentieth century. The general objective is to analyze historical trajectories of education in Piauí, through bibliographic collections. Specifically, we seek: to present historical aspects of Brazilian education, focusing on the context of Piauí; discuss movements and policies for the implementation of the educational system in Piauí; characterize the main historical moments of education in this state. This is a research of qualitative approach, developed through theoretical study, of the bibliographic type, based on consultations with the works of authors such as: Brito (1996), Ferro (1996), Sousa Neto (2013), Villela (2008; 2000), among others. The study showed that the issue of school education in Piauí occurred at a slow pace and was processed from dilemmas, controversies and paradoxes between the instituted and the executed, being marked by the scarcity of teachers and lack of structure in schools, in addition to ineffective attempts to implement school instruction, becoming an issue between centuries.
References
ALMEIDA, Wilson Ricardo Antoniassi. A educação jesuítica no Brasil e o seu legado
para a educação da atualidade. Revista GRIFOS, n. 36/37, 2014, p. 117-126. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/grifos/article/download/2540/1764
Acesso em: 01 abr. 2023.
ALENCASTRE, José Martins Pereira. Memória cronológica, histórica e corográfica da Província do Piauí. 2. ed. Teresina: COMEPI, 1981.
ANDRADE, Antônio Alberto Banha de. A Reforma Pombalina dos Estudos Secundários no Brasil. São Paulo: Saraiva, 1978.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: geral e do Brasil.
ed. São Paulo: Moderna, 2006.
BRITO, Itamar de Sousa. História da Educação no Piauí. Teresina: ADUFPI, 1996.
FERRO, Maria do Amparo Borges. Educação e Sociedade no Piauí Republicano. Teresina, 1996. 138 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí.
FONSECA, Marcus Vinícius. População Negra e Educação: o perfil racial das escolas mineiras no século XIX. Belo Horizonte, MG: Editora Mazza, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FRANCA, L. O método pedagógico dos Jesuítas: Ratio Studiorum. Rio de Janeiro: AGIR, 1952. Disponível em: http://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf/volume_1/art1diva.pdf Acesso em: 14 fev. 2023.
LOPES, Antonio de Pádua Carvalho. Benméritas da instrução: a feminização do magistério primário piauiense. Fortaleza: UFC/PPGE, 1996.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território Plural: a pesquisa em história da educação. São Paulo: Ática, 2010.
LOWENTHAL, David. Como Conhecemos o Passado: Projeto História (17). São Paulo: EDUC, 1981.
MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do. Aulas régias: luz que emana do trono. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 20, n. 1, p. 73-89, abr. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/Mar/Downloads/3065-Texto%20do%20artigo-7376-1-10-0180423.pdf Acesso em: 15 abr. 2023.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
NÓVOA, Antonio. Do mestre-escola ao professor do ensino primário: subsídios para a história da profissão docente em Portugal (séculos XV-XX). In: Análise Psicológica. 1987, v.3, p. 413- 440.
Disponível em: <http://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/2200/1/1987_3_413.pdf>. Acesso em 29 abr. 2023.
PINHEIRO, Cristiane Feitosa. Entre o giz e a viola: práticas educativas do mestre-escola Miguel Guarani, no Vale do Guaribas/PI (1938-1971). Teresina, 2017. 281 p. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí.
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2009.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SOUSA NETO, Marcelo de. Entre vaqueiros e fidalgos: sociedade, política e educação no Piauí (1820-1850). Teresina: Fundação Cultural Monsenhor Chaves, 2013.
VILLELA, Heloísa de O. S. O Mestre-Escola e a Professora. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 95-134.
VILLELA, Heloisa de Oliveira Santos. A Primeira Escola Normal do Brasil. In: ARAUJO,
J.C.S. FREITAS, A.G.B. e LOPES, A. P.C. (Orgs.). As Escolas Normais no Brasil: do Império a República. Campinas: Editora Alínea. 2008.