The language skills and the construction of meaning in english classes at the Center of Language Studies of the Faculty of Languages at UFAM

Authors

  • Lucas Pinheiro Universidade Federal do Amazonas
  • Edith Santos Corrêa Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v6i01.9959

Abstract

This research aimed to understand the importance of language skills, called auditory comprehension, oral expression, reading and writing, in English classes, having as research territory the Center for Language Studies (CEL) of the Faculty of Languages of the Federal University of Amazonas (FLET-UFAM), based on the assumption that the idea of interlocution results from the construction of a set of language practices, in which language is the code of interaction, is what makes the use of communication in a productive and receptive way. The project is based on the principles of the communicative approach, based on the studies of Douglas Brown (1994), Penny your (2006), Jeremy Harmer (2007), Almeida Filho (2008), among other specialists in linguistics applied to language teaching and learning. The specific objectives were based on the descriptive analysis of the application of language skills in the context of language teaching and learning, mapping the parameters of integration of the four skills and formulating a framework on the application of language skills from the activities developed in the English classes of CEL. The research is qualitative in nature and in a bibliographic methodological procedure. Data collection was performed through research instrument I with cel trainee teachers and the results obtained suggest that CEL English classes help the construction of communicative competence based on the assumption that the construction of meaning is a product resulting from the integration process of the four language skills.

Keywords: Language teaching; Communicative approach; Foreign languages; Language skills; Teaching and learning

Author Biographies

Lucas Pinheiro, Universidade Federal do Amazonas

Aluno pesquisador atuante no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC com a pesquisa que versa sobre as habilidades linguísticas e a construção do significado nas aulas de inglês. Atua no projeto Super da Samsung com parceria da Universidade Federal do Amazonas como professor de inglês na intenção de promover o ensino e aprendizagem para os alunos participantes do projeto.Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas. Atuou como professor estagiário do Projeto de extensão Centro estudo de línguas da Faculdade de letras da Universidade Federal do Amazonas. Atua também como monitor acadêmico do componente curricular Prática curricular III.

Edith Santos Corrêa, Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Letras, Língua Inglesa, Mestre em Letras e Doutora pelo Programa de Pós-Graduação Sociedade e Cultura na Amazônia, na linha de pesquisa Processos Sociais, Ambientais e Relações de Poder da Universidade Federal do Amazonas. Atuante na área de Metodologia do Ensino e Aprendizagem da Língua Inglesa. Exerce docência na UFAM, no curso de Licenciatura em Letras, Língua Inglesa Graduação Regular e Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica-PARFOR). Coordenadora do Centro de Estudo de Línguas, Projeto CEL, no período de 2011 a 2014. Avaliadora do Exame Celpe-Bras,INEP. Participou de estágio na Washington and Lee University, em Lexington,Virgínia, USA (2016). Membro do colegiado de Letras, Língua Inglesa.

Published

2022-01-20

How to Cite

PINHEIRO, L.; SANTOS CORRÊA, E. The language skills and the construction of meaning in english classes at the Center of Language Studies of the Faculty of Languages at UFAM. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 6, n. 01, 2022. DOI: 10.29280/rappge.v6i01.9959. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/9959. Acesso em: 24 nov. 2024.