CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN THE USE OF THE SPECIAL MODULE OF THE INTEGRATED EDUCATIONAL MANAGEMENT SYSTEM OF AMAZONAS

Authors

  • Ana Patricia Peinado e Silva Secretaria de Estado de Educação do Amazonas, SEDUC/AM

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v6i01.8639

Abstract

This article aims to present the administrative and pedagogical possibilities in the use of a computerized system in school management focused on the inclusion of students with special needs. In this sense, the Secretary of State for Education and Sport (SEDUC/AM) developed and implemented the Amazon Integrated Educational Management System (Sigeam), which brings, among other services, a module called Special. This module is composed of services and management reports that aim to subsidize school management and the macromanagement of SEDUC/AM, in decision-making about the target audience of Special Education. It is important to highlight that the interest in this theme arose from training given by this researcher to school managers, in which it was found that they, not only, did not have access to all the services of this module, but did not even know, in full, those to whom they had access. Therefore, considering these factors as conditioning for the full use of the system, it is considered that it is not enough to have a computerized system, but it is also essential to know the administrative and pedagogical possibilities pertinent to it, besides allowing full access to managers. About the research, we used a methodology of exploratory and descriptive qualitative nature, based on bibliographic studies of the theme of special education, the use of NTICs and the possibilities resulting from the use of systems. Thus, the findings of this research brought information that can enable SEDUC/AM to be more assertive in the policies implemented in the area of inclusive education.

 

Keywords: Special education; Sigeam; school management.

Author Biography

Ana Patricia Peinado e Silva, Secretaria de Estado de Educação do Amazonas, SEDUC/AM

Possui graduação em Letras - Língua e Literatura Portuguesa pela Universidade Federal do Amazonas (1999). Atualmente é professora formadora e revisora textual na Coordenação de Formação a Distância (CEAD), no Centro de Formação Profissional Padre José de Anchieta (CEPAN), da Secretaria de Estado de Educação do Amazonas (SEDUC/AM). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em tecnologias aplicadas à educação, bem como, em docência do ensino fundamental e médio em Língua Portuguesa e Língua Inglesa, também desenvolveu atividades, ministrando aulas em plataformas EAD, atuou com tutora em especialização "mídias aplicadas à educação" pela Universidade Federal do Amazonas. No que se refere à atividades administrativas, atuou como assessora na diretoria do Departamento de Gestão Escolar, no Centro de Formação Padre Josè de Anchieta e como Assessora Administrativa no Gabinete Pedagógico da SEDUC/AM em 2018. Sua dissertação versou sobre a gestão de alunos com necessidades especiais por meio do Sistema Integrado de Gestão Educacional do Amazonas (SIGEAM). Também, atuou como orientadora de Trabalhos de Conclusão de Curso em Letramento Digital pela Universidade Estadual do Amazonas. http://lattes.cnpq.br/8786370725454907

Published

2021-08-27

How to Cite

PEINADO E SILVA, A. P. CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN THE USE OF THE SPECIAL MODULE OF THE INTEGRATED EDUCATIONAL MANAGEMENT SYSTEM OF AMAZONAS. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 6, n. 01, p. 01–22, 2021. DOI: 10.29280/rappge.v6i01.8639. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/8639. Acesso em: 18 jul. 2024.