IMAGES OF (R)EXISTENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16987

Keywords:

Black teachers;, Teaching profession;, History of Education.

Abstract

The objective of this work is to investigate, through photographs, the presence of black women in the pedagogy course at the State University of Santa Cruz (UESC), establishing a dialogue with the historical context of black women in teaching and with the policies of access to university from the implementation of quotas. The present discussion is situated in the field of History of Education, with emphasis on the history of the teaching profession and ethnic-racial relations. The methodological path consisted of an exploratory documentary research, which allowed the analysis of photographs as part of the iconographic memory of the graduates. The theoretical references dialogue with the debates on gender, black women's access to educational spaces and teacher professionalization. These reflections make it possible to enter into discussions about historical issues related to the black population and reflect on possible ruptures and advances from public policies implemented aimed at access to higher education.

Author Biographies

Andreza Brito França Lau, Universidade Estadual de Santa Cruz

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação - PPGE (UESC), graduada em História pela Universidade Estadual de Santa Cruz- UESC, bolsista CNPq.

Marcelo Gomes da Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutor em Educação (UFF). Professor Adjunto da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Atua na pesquisa e ensino de História da Educação. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação Mestrado e Doutorado Profissional em Educação- PPGE/UESC.

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Published

2024-12-31

How to Cite

LAU, A. B. F. .; SILVA, M. G. da . IMAGES OF (R)EXISTENCE. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–19, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16987. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16987. Acesso em: 7 jan. 2025.