TECHNOLOGY AS AN ENABLER OF INCLUSION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16985

Keywords:

Early Childhood Education, Technology, Inclusion, Teacher Training

Abstract

This research focuses on the relevance and use of technologies in promoting inclusion in Early Childhood Education, highlighting a dialogue with teachers who work in this stage of Basic Education. We aim to reflect on the importance of technologies in building inclusive relationships and experiences with children from the perspective of teachers. The study addresses the central principles of inclusion and technologies in Early Childhood Education, built on an exploratory qualitative approach, using the contributions of Brasil (1998; 2017), Dornelles, (2011), Drago, (2011), Fantin (2008), Kenski, (2008), Oliveira-Formosinho e Kishimoto (2002), Tardif (2014), among others. The results point to the extreme need for teacher training to consolidate theoretical and practical aspects about technologies in early childhood education, and as a space for inclusion, providing countless benefits to children's development and expanding their multiple languages. We hope to help raise awareness about the importance of technologies as a space for inclusion in Early Childhood Education.

Author Biographies

Robério Ferreira Nobre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pedagogo, Mestre em Educação/UFC, Doutourando em Educação na UFRN, participante do Grupo de Estudo LEFEM- Laboratório de Estudos em Educação Física, Esporte e Mídia. Pesquisa Educação Infantil com ênfase nos saberes da gestão e docência, desenvolvimento infantil e as múltiplas linguagens das crianças

Marcio Romeu Ribas de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Professor Adjunto no Departamento de Educação Física na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da UFRN. Pesquisa e orienta sobre educação física escolar, práticas culturais de movimento e educação do corpo.

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Published

2024-12-31

How to Cite

NOBRE, R. F. .; OLIVEIRA, M. R. R. de. TECHNOLOGY AS AN ENABLER OF INCLUSION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–17, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16985. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16985. Acesso em: 7 jan. 2025.