ETHNIC-RACIAL DIVERSITY AND CONSTRUCTION OF TEACHING IDENTITY
CHALLENGES AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16982Keywords:
Ethnic-racial diversity;, Identity construction;, Teacher training.Abstract
In the contemporary context, the neoliberal logic that characterizes educational legislation affects training and teaching work. Elements such as performativity, efficiency and effectiveness make the relationships established between equality and difference, inclusion and exclusion tense. The present study aims to reflect on the dialectic of approximation and distancing of the ethnic-racial perspective in the initial training of teachers and in the construction of the professional teaching identity present at Unilab. Based on a qualitative approach and (auto)biographical research, the investigation used narrative interviews as the main strategy for approaching reality. The subjects of the research were three students from the Unilab degree course in Literature. The results indicate that, despite various challenges regarding the recognition of ethnic-racial diversity as an element of discussion in training processes, the institution's interest in the students' life stories as a mobilizing component of the identity constitution process is noticeable.
References
BAGNO, Marcos. Nada na língua é por acaso - por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola, 2007.
BRASIL. Lei n. 12.289, de 20 de julho de 2010: dispõe sobre a criação da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 2010.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
GOMES, Nilma Lino. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. (org) Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricèlia Ribeiro do Nascimento-Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro Educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: RJ, Vozes, 2017.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2010.
JOVCHELOVICH, Sandra; BAUER, Martin. Weiz. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin. Weiz; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes; 2002, p. 90-113.
LIMA, Maria Socorro Lucena. Reflexões sobre o estágio/prática de ensino na formação de professores. Rev. Diálogo Educ. Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, jan./abr. 2008.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec Editora, 2014. 407 p.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
PEREIRA, Amilcar Araújo. Narrativas de (Re)existência: Antirracismo, história e educação. In: Amilcar Araújo Pereira (Org). Narrativas de (re)existência e educação antirracista. Campinas, São Paulo: Unicamp, 2021.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. p.161-178. In: FAZENDA, Ivani (org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 1998.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez, 2000.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
RODRIGUES, Daliane do Nascimento dos Santos; SILVA, Maria do Socorro Lopes da; LIMA, Kátia Regina Rodrigues. Formação e aprendizagem docente: como os professores aprendem a ser professores? Horizontes, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e021064, 2021. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1316. Acesso em: 1 ago. 2024.
SILVA, Vera Lúcia Reis da; SILVA, Jéssica dos Santos da. A formação inicial de professores na voz de concluintes de um curso de pedagogia. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 8, n. 1, 2023. Acesso em: 31 dez. 2024. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12720.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.