ART AND EDUCATION: IMPACTS ON THE INITIAL TRAINING OF PEDAGOGUES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i4.16980

Keywords:

Early Childhood Education, Art, Teacher Training

Abstract

One of the objectives of the Pedagogy degree course is to train teachers to work in Early Childhood Education. At this stage, children have the right to experience artistic expression. Therefore, the initial training of pedagogues needs to prepare them in this sense. Therefore, the objective of this study is to analyze the perceptions of students of the Pedagogy course at one of the UECE campuses about the importance of artistic experiences and expressions in an extension activity called “Na Trilha da Arte Project”, aiming at their training to work in Early Childhood Education. This is a field study of a qualitative nature. As a result, the students recognized the importance of artistic experiences in their training to work in Early Childhood Education through the aforementioned project. They also identified contributions that went beyond the professional sphere and entered the personal sphere, positively evaluating the “Na Trilha da Arte” project.

Author Biographies

Bruno de Oliveira Sales Mota, Escola Superior do Parlamento Cearense - Unipace

Licenciatura em Pedagogia pela UECE. Especializações em Educação Inclusiva pela Universidade Metropolitana de Santos e em Psicologia e o Desenvolvimento Infantil pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo. Mestrado em Educação pela UECE.

Geandra Cláudia Silva Santos, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Graduação em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (1994), mestrado em Educação Especial pela UECE e CELAEE/CUBA, doutorado em Educação pela Universidade de Brasília, pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Matogrosso do Sul - UFMS.

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Published

2024-12-31

How to Cite

MOTA, B. de O. S.; SANTOS, G. C. S. ART AND EDUCATION: IMPACTS ON THE INITIAL TRAINING OF PEDAGOGUES. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 4, p. 1–18, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i4.16980. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16980. Acesso em: 7 jan. 2025.