Educational practices in intersubjective spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.15564

Keywords:

Educational practices, Memories, Oralities

Abstract

The dossier entitled “Educational practices in intersubjective spaces” deals with educational processes involving teaching and learning in formal and non-formal education spaces. I've put together a collection of research and experience reports that portray actions intentionally planned and developed to foster diverse teaching and learning possibilities. By taking into account the plurality of social, cultural, economic and historical conditions that permeate the daily lives of people undergoing training in different regions of Brazil, the dossier presents multiple learning situations, whether at school, university or in institutions that promote non-systematized educational practices, with the intention of promoting critical reflections based on the socialization of knowledge and experiences produced intentionally for this purpose. This dossier is made up of eighteen studies, seven of which are scientific articles and eleven are experience reports. The research was carried out by a number of researchers from different institutions in various Brazilian states, including: Rio de Janeiro, Ceará, Bahia, Rio Grande do Norte, Minas Gerais, Pará, São Paulo and Pernambuco.

Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba e pela Universidad de Cádiz - Espanha. Professora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação e da revista Práticas Educativas, Memórias e Oralidades. Pesquisadora do grupo de pesquisa internacional Investigación e innovación educativa en Didáctica de la Lengua y la Literatura (HUM-1041 ineDLL/UCA). Pesquisadora produtividade CNPq. Secretária da Associação Brasileira de Editores Científicos (ABEC Brasil).

Maria Aparecida Alves da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Doutora e mestre em Educação pelo PPGE/UECE. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional, pelo Instituto de Ensino Superior São Judas Tadeu. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piaui (UESPI). Pesquisadora no Grupo de Estudos Práticas e Pesquisas Memória o Oralidade (PEMO) da Universidade Estadual do Ceará.

Susana Loreto Gavilanes Bravo, Universidad Tecnológica Metropolitana

Desde el año 2008 quien suscribe posee el grado de Dra. En “Estudios de género en Perspectiva Interdisciplinaria” otorgado por la Universidad Jaume I de Castellón de la Plana, en la misma universidad obtiene el grado Magister en “Dirección y Administración de Empresas” su título de pregrado es “Profesora de Estado en Castellano y Filosofía” otorgado por la Universidad de La Serena, realiza otros diplomas con relación a Uso de Tecnologías, Gestión universitaria, Neurolingüística. En cuanto a su desempeño laboral, trabaja desde el año 1994 a la fecha en la Universidad Tecnológica Metropolitana, en la cual ha sido coordinadora de asignatura, directora de carrera, actualmente Consejera Superior.Por otra parte, ha participado en variados Congresos y Seminarios con ponencias relativas a la temática de Genero y educación fundamentalmente, en países como España, México, Brasil, Perú, Argentina, Chile

Published

2024-06-04

How to Cite

MACHADO FIUZA FIALHO, L.; ALVES DA COSTA, M. A. .; GAVILANES BRAVO, S. L. . Educational practices in intersubjective spaces. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–4, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.15564. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/15564. Acesso em: 17 jul. 2024.