Pedagogical Residency Program and the teaching identity

report of a PwD resident

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13659

Keywords:

Pedagogical Residency, Teaching identity, Resident with disability

Abstract

This report aims to reflect about the experiences of a teacher in training experienced in the Pedagogical Residency Program (PRP). It was sought to answer questions as: can the PwD student become a teacher? Which are the opportunities and contributions of the Pedagogical Residency Program to the formation of the teaching identity of a teacher with disability? This is a participative, bibliographic, documental research, with qualitative approach. It was based on: Amarilian (2004), Júnior and Sales (2020), Silva and Silva (2021), Vieira et al (2022), among others. It was concluded that even facing many challenges, the PwD student may become a teacher, nonetheless, it will encounter countless impediments and a resistant school to adjust it to its specificities. At the beginning it may not feel included, but its presence can help break paradigms and contribute to the school inclusion process. The PRP made possible to surpass few barriers and reflections about the inclusion on teaching.

Author Biographies

Elton Rodrigues Vieira, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central- FECLESC

Graduando em Pedagogia na Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC). Residente do Programa Residência Pedagógica na mesma instituição, Quixadá, Ceará, Brasil. 

Keila Andrade Haiashida, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central - FECLESC

Pós-doutora em Educação (UFPB), Doutora em Geografia (UECE), Mestra em Educação (UFC), Graduada em Pedagogia (UFC), Graduanda em Psicologia (UNINASSAU). Professora Adjunta da FECLESC/UECE e Professora Permanente do Mestrado Interdisciplinar em História e Letras., Quixadá, Ceará, Brasil.

References

AMIRALIAN, Maria Lúcia Toledo Moraes. Sou cego ou enxergo? As questões da baixa visão. Educar, Curitiba, n.23, p. 15-28, 2004. Editora UFPR.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria GAB Nº 82, DE 26 DE ABRIL DE 2022. Dispõe sobre o regulamento do Programa Residência Pedagógica - PRP. Brasília: CAPES, 2022. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/diretoria-de-educacao-basica/28042022_Portaria_1691648_SEI_CAPES___1689649___Portaria_GAB_82.pdf. acesso em: 09 nov. 2023.

BRASIL. Estatuto da Pessoa com Deficiência – 3.ed. - Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas. Brasília, 2019. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/554329/estatuto_da_pessoa_com_deficiencia_3ed.pdf. Acesso em: 14 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n° 1, de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1996. Seção 1, p. 1. Disponível em https://www.cee.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/49/2021/03/PARECER-No-0188.2021-UECE-FECLESC-PEDAGOGIA-DOE-220-de-27-9-21.pdf. Acesso em: 09 nov. 2023.

DRAGO, Rogério. MANGA, Vanessa Pita Barreira Burgos. Deficiência visual e formação de professores: para uma revisão conceitual. Crítica Educacional, Sorocaba, v.3, n.3, p. 292-310, 2017. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/239/368. Acesso em: 8 jul. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LARA, Ângela Mara de Barros. MOLINA, Adão Aparecido. Pesquisa qualitativa: apontamentos, conceitos e tipologias. Metodologias e técnicas de pesquisa: nas áreas de Ciências Humanas/César de Alencar Arnaut de Toledo, Maria Teresa Claro Gonzaga (organizadores), Maringá: Eduem, 2011. 277p.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. ISBN 972-20-1008-5. pp. 13-33.

PIBID UECE OFICIAL. Formação 2 – aspectos legais, históricos e fundamentos da educação inclusiva. YouTube, 6 de março de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oJOkOg4HM5c, acesso em: 09 de nov. 2023.

ROCHA, Alessandro Santos da. BERNARDO, Débora Giselli. Pesquisa bibliográfica: entre conceitos e fazeres. Metodologias e técnicas de pesquisa: nas áreas de Ciências Humanas/César de Alencar Arnaut de Toledo, Maria Teresa Claro Gonzaga (organizadores), Maringá: Eduem, 2011. 277p.

ROMA, Adriana de Castro. A trajetória de formação e atuação profissional de professores com deficiência visual. Dissertação (Metrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Taubaté, Taubaté, SP, 2020. Disponível em: https://mpe.unitau.br/wp-content/uploads/dissertacoes/2020/Adriana-de-Castro-Roma.pdf. Acesso em: 6 jul. 2023.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Nada sobre nós sem nós: da integração à inclusão. Rev. Nac. Reabil, São Paulo, v. 10, n. 57, p. 8-16, 2007. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2012/01/nada-sobre-n%C3%93s-sem-n%C3%93s2.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

SILVA, Linda Carter Sousa da. SILVA, Luzia Guacira dos Santos. Professores(as) com deficiência visual na prática docente: o que revelam as pesquisas? Benjamin Constant, Rio de Janeiro, v.27, n.63, p. 1-17, 2021. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/831. Acesso em: 8 jul. 2023.

SOUSA JUNIOR, Milton Carvalho de. SALES, Elielson Ribeiro de. Educando pela diferença: a importância do professor com deficiência em sala. Trivium - Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro, v.12, n.2 p. 60-73, 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/trivium/v12n2/v12n2a06.pdf. Acesso em: 30 jun. 2023.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central – FECLESC. Reconhece, sem interrupção, o Curso de Graduação em Pedagogia, grau licenciatura, modalidade presencial, com 3.366h, 198cr, da Universidade Estadual do Ceará, ofertado pela Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central. Parecer normativo, n. 0188, de 04 de agosto de 2021. RELATORA: Guaraciara Barros Leal. Fortaleza, p. 1-33.

VENDRAMIN, Carla. Repensando mitos contemporâneos: o capacitismo. Simpósio Internacional repensando mitos contemporâneos, Porto Alegre, v. 2, n. 2 p. 16-25, 2019. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://eadeje.tse.jus.br/pluginfile.php/176765/mod_resource/content/1/Capacitismo.pdf. Acesso em: 09 nov. 2023.

VIEIRA, Elton Rodrigues. GOMES, Maria Rosivânia de Oliveira. HAIASHIDA, Keila Andrade. Deficiência e ensino superior: integração ou inclusão na FECLESC. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, [S. l.], v. 8, n. 28, 2022. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/4366. Acesso em: 10 jul. 2023.

Published

2024-06-04

How to Cite

VIEIRA, E. R.; HAIASHIDA, K. A. Pedagogical Residency Program and the teaching identity: report of a PwD resident. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–15, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13659. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13659. Acesso em: 21 nov. 2024.