Teacher's training profile from rural high schools in agrarian settlements in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13658

Keywords:

Teacher training, Countryside Education, High school, Ceará

Abstract

This article presents the training profile of teachers from rural high schools in Ceará, located in agrarian settlements. That aims to understand how these schools condense different interests of the institutions that built them, the State Department of Education, and the Movement of Landless Rural Workers. Through the application and analysis of a mixed questionnaire, it exposes aspects related to initial and continued training carried, as well those out in service. The data were analyzed quantitatively and qualitatively. ATLAS.ti software was used to organize the data using the content analysis method. Teachers are building training alternatives for their students, so it is necessary to think about the bases on they construct their activities. It was possible to understand some of the difficulties faced by teachers in working with the specificity of rural education thanks to an initial training that does not occur in this field

 

Author Biographies

Karla Raphaella Costa Pereira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Doutora, mestra e estágio pós-doutoral em educação pelo Programa de Pós-graduação em educação (PPGE/UECE), doutoranda em literatura comparada pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGLetras/UFC), graduada em Letras (UFC) e Pedagogia (UECE), Universidade Federal Rural do Semi-árido; Departamento de Ciência e Tecnologia; Campus Multidisciplinar de Caraúbas, Rio Grande do Norte, Brasil.

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutor e mestre em educação pelo Programa de Pós-graduação em educação (PPGE/UFC), estágio pós doutoral em Filosofia Política pela UFC, graduado em Direito (UFC) e licenciado em História (UECE). Itapipoca, Ceará, Brasil. 

References

Agronegócio. [Secretaria do Desenvolvimento Econômico e Trabalho (SEDET)]. Disponível em: https://www.sde.ce.gov.br/negocios/agronegocio/. Acesso em: 1 ago. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 4 de 13 de julho de 2010. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, [2010]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf. Acesso em: 1 ago. 2023.

CEARÁ. Lei nº 16.025 de 30 de maio de 2016. [Plano Estadual de educação]. Fortaleza: Assembleia Legislativa do Estado do Ceará, 2016.

DIEESE. Relatório de atividades: 2022. São Paulo: DIEESE, 2022. Disponível em: https://www.dieese.org.br/materialinstitucional/2023/relAtividades2022.pdf. Acesso em: 1 ago. 2023.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2019: rendimentos de todas as fontes. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?=&t=downloads. Acesso em: 1 ago. 2023.

IPECE. Indicadores Sociais do Ceará. Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará. Fortaleza: IPECE, 2021.

IPECE. Informe. Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará. Fortaleza: Ipece, 2020.

IPECE. PIB do Ceará nas Óticas da Produção e da Renda – 2019. Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará. Fortaleza: Ipece, 2021.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2017.

ROSSET, Peter; BARBOSA, Lia Pinheiro. Metodologia “De Camponesa a Camponês à Camponesa a Camponês” e a territorialização da agroecologia. Disponível em: https://mst.org.br/2021/02/17/metodologia-de-camponesa-a-campones-a-camponesa-a-campones-e-a-territorializacao-da-agroecologia/ Acesso em: 3. nov. 2022.

Published

2024-06-04

How to Cite

PEREIRA, K. R. C.; COSTA, F. J. F. Teacher’s training profile from rural high schools in agrarian settlements in Ceará. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 01–18, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13658. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13658. Acesso em: 17 jul. 2024.