Narratives

account of an individual with visual impairment in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13649

Keywords:

(Auto)biography, Memories, Life history, Pandemic

Abstract

The present report intends to make a narrative of the moments experienced in times of the COVID-19 pandemic. The problem that guided the investigation was: What will be the future of humanity in the face of the phenomenon that devastated the planet in 2020 worldwide? The objectives in this narrative were: to report sadness, anguish, anxiety, insecurity and fear of the spread of the virus; to demonstrate fear, tension and uncertainty in the face of a virus that has put humanity in despair. The references used were about authors who discuss (auto)biography, narratives, memories, reports and life stories. The reflections contained in this text point to human vulnerability in the face of different situations, including pests, endemic diseases and pandemics.

Author Biography

Vanderlei Balbino da Costa, Universidade Federal de Jataí- UFJ

Docente associado II da Universidade Federal de Jataí (UFJ-GO), Goiás, Brasil. PHD em Educação UERJ; Doutor em Educação Especial - UFSCar; mestre em Educação-UFSCar; especialista em Didática do Ensino Superior e Administração Escolar, pela UFMT e licenciado em História pela UFMT. 

References

AMADO, Janaína. O Grande Mentiroso: tradição, veracidade e imaginação em História oral. História. São Paulo, n.14, 1995.

ALBERTI, Verena. Ouvir Contar Textos em História Oral. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BERGSON, Henri. Matéria e Memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

BOBBIO, Norberto. O Tempo da Memória. De senectude e outros escritos autobiográficos. 9° ed. Rio de Janeiro: Campus; 1997.

BOLÍVAR, Antônio. (Dir.). Profissão professor: o itinerário profissional e a construção da escola. Bauru, SP: EDUSC, 2002.

BUENO, Belmira de Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v28n1/11653.pdf. Acesso em: Jul. 2022.

CALVINO, Ítalo. A palavra escrita e não escrita. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaina (org.). Usos e Abusos da História oral. 8º ed. FGV editora. Rio de Janeiro, 2019, p. 145-166.

CATROGA, Fernando. Memória e História. In: PESAVENTO, Sandra Jatahy (Org.). Fronteiras do Milênio. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2001.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL-UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.

COSTA, Vanderlei Balbino da; BATISTA, Claudenilson Pereira; TAVARES, Euler Rui Barbosa. Narrativas de sujeitos com deficiência e isolamento social em tempos de pandemia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 3, p. 2471-2489, nov., 2020. E-ISSN: 1982-5587. DOI: Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp3.14452 GOFFMAN Estigma Notas 1988. Acesso em: set. 2023.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4° ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988. Disponível em: http://www.aberta.senad.gov.br/medias/original/201702/20170214-114707-001.pdf. Acesso em: jan. de 2020.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MOITA, Maria da Conceição. Percursos de Formação e de TransFormação. In: NÓVOA, Antônio. Vida de Professores. Porto Alegre: Porto Editora, 1995.

QUEIROZ, Maria Isaura Pereira de. Variações sobre a técnica de gravador no registro da informação viva. São Paulo: Ed. T A Queiroz, 1991.

SOARES, Antonina Mendes Feitosa; SOBRINHO, José Augusto de Carvalho Mendes. Autobiografia e formação docente: caminhos e perspectivas para prática reflexiva. 2013 In: Wordpress.com Disponível em: https://alfabetizarvirtualtextos.files.wordpress.com/2011/08/autobiografia-e-formac 3a7 c3 a3o-docente_caminhos-e-perspectivas-para-prc3a1tica-reflexiva.pdf. Acesso em: jul. 2023.

SOUZA, Eliseu Clementino de. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (Orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Pesquisa narrativa e escrita (auto) biográfica: interfaces metodológicas e formativas. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

SOUZA, Eliseu Clementino de; CORDEIRO, Verbena Maria Rocha. Histórias a contrapelo: escritas de si, (auto)biografia e formação de leitores. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16, 2007, Campinas. Anais. São Paulo: ALB, 2007, p. 1-10. Disponível em: http://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem07pdf/sm07ss07_04.pdf. Acesso em: set. 2023.

SUÁREZ, Daniel. O. L; DÁVILA, Paula. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Haciala reconstrucción de la memoria y el saber profesional de los docentes. Nodos y Nudos. Revista de la red de cualificación de educadores, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, volume 2, nº 17. 2004, p. 16-31. Disponível em: Documentación narrativa de experiencias pedagógicas. (pedagogica.edu.co). Acesso em: set. 2023.

THOMPSON, Alistair; FRISCH, Michael; HAMILTON, Paula. Os debates sobre memória e história: alguns aspectos internacionais. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos e abusos da história oral. 8ª ed. Rio de Janeiro: FGV, 2019, p. 65-93.

World Health Organization. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2020 [cited 2020 Mar 3]. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. Acesso em: set. 2023.

Published

2024-06-04

How to Cite

COSTA, V. B. da. Narratives: account of an individual with visual impairment in Higher Education. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–13, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13649. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13649. Acesso em: 17 jul. 2024.