Integral education from the perspective of Sociology teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13638

Keywords:

Integral education, Sociology, Teachers

Abstract

The present work constitutes an excerpt from the dissertation research of the Professional Master's Degree in Sociology in National Network. Global changes in contemporaneity demand from high schools the need to structure possibilities for an effective educational public policy, committed to the multiple needs of the Brazilian population. Thus, educational systems must foresee omnilaterality, aiming at integral education, as a perspective of improving the efficiency of the pedagogical process. As education, according to Durkheim (1978) is an eminently social subject, both for its origins and for its functions, the objective of this work is to understand the place of sociology in comprehensive education, from the perspective of sociology teachers. Methodologically, a qualitative approach was used, with document analysis, questionnaires and semi-structured interviews with teachers. The data obtained brought a look at sociology as a way of enhancing the formation of man required by contemporary society.

Author Biography

Lorena Cristina de Queiroz Forte, Universidade Federal do Ceará - UFC

Mestre em Sociologia pela UFC. Graduada e licenciada em Geografia pela UECE. Professora de Geografia da Rede Estadual do Ceará desde 2010. Atualmente, ocupa o cargo de superintendente escolar na Seduc- CE, Fortaleza, Ceará, Brasil.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado. Rio: Graal, 1983.

BERGER, Peter L. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento por Peter L. Berger e Thomas Luckmann; Petrópolis, Vozes,1985.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2015.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. 3.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

BRASIL. BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Ministério da Educação. Brasília, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 mar. 2023.

BRASIL. Resolução Nº 3, de 21 de novembro de 2018. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ministério da Educação. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN32018.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação Integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2009, 52 p.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 10 mar. 2023.

DAYRELL, Juarez e CARRANO, Paulo. Juventude e ensino Médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, CARRANO E MAIA (orgs.). Juventude e Ensino Médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

DURKHEIM. E. Educação e Sociologia. São Paulo: Melhoramentos,1978.

FERNANDES, F. O ensino de sociologia na Escola Secundária brasileira. Anais do I Congresso Brasileiro de Sociologia. São Paulo, 1954.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GUARÁ, Isa Maria F. Rosa. É imprescindível educar integralmente. In: Educação integral, cadernos CENPEC, nº 2, 2º semestre, p. 15-27, 2006.

JINKINGS, Nise. Ensino de Sociologia: particularidades e desafios contemporâneos. Mediações - Revista de Ciências Sociais, v.12, nº1, p. 113-130, jan/jun, 2007. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3391

Acesso em: 15 de abril de 2023.

NOSELLA, Paolo; LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Demerval (Org.). Mario Alighiero Manacorda: aos educadores brasileiros. Campinas: Unicamp/HISTEDBR-FE/CNPq, 2007. P. 1-26.

Published

2024-06-04

How to Cite

FORTE, L. C. de Q. Integral education from the perspective of Sociology teachers. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–16, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13638. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13638. Acesso em: 17 jul. 2024.