The use of unstructured materials as a way to enhance free play

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13637

Keywords:

Playful Chest, Play Free, Joke

Abstract

The present work refers to a research project entitled “Baú Brincante: the potential of unstructured materials for free play in kindergarten children,” which aims to address the importance of free play for the integral development of the child. It is through free play that children live motivating and creative experiences, transforming and producing meanings that contribute to their integration into society. Free play with unstructured materials helps to enhance and experience children's ludic culture, since, through this, children are encouraged to create, recreate and produce their own games and toys, thus developing their imagination, autonomy and creativity. It is in this conception that it is understood that playing has educational values and its practices contribute for learning to happen naturally. In this bias, this study is an investigation of a qualitative nature, in which in the first stage we carried out a bibliographical survey, in the light of theorists, such as: Barbosa (2011), Cardoso (2018), Lopes (2016), Corsaro (2011 ), Wajskop (2007), Winnicott (1975), with the purpose of emphasizing how much free play is a great potentiator of children's development, as it allows them to connect with the world, explore their body and build their own imaginary, in addition to contributing positively to their personal development and learning.

Author Biographies

Ananda Vieira dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UESB – Pic/UESB, pelo projeto de Pesquisa interinstitucional Baú Brincante: estudo sobre a potencialidade dos materiais não estruturados para o brincar livre da criança da Educação Infantil (UFBA/UESB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ludicidade e Infância - GEPELINF, Jequié, Bahia, Brasil.

Débora Andrade Lago, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UESB – Pic/UESB, pelo projeto de Pesquisa interinstitucional Baú Brincante: estudo sobre a potencialidade dos materiais não estruturados para o brincar livre da criança da Educação Infantil (UFBA/UESB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ludicidade E Infância - GEPELINF, Jequié, Bahia, Brasil.

Graciele Oliveira Pires, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UESB – Pic/UESB, pelo projeto de Pesquisa interinstitucional Baú Brincante: estudo sobre a potencialidade dos materiais não estruturados para o brincar livre da criança da Educação Infantil (UFBA/UESB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ludicidade E Infância - GEPELINF, Jequié, Bahia, Brasil.

References

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Trad. Dora Flaksman. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. As crianças, o brincar e o currículo na Educação Infantil. Pátio – Educação Infantil, Porto Alegre, ano 9, n. 27, p. 36- 38., abr./jun. 2011.

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. Cidade São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

CARDOSO, M. C. Catadoras do brincar: o olhar sensível das professoras acerca do brincar livre no ensino fundamental I e suas ressonâncias para a profissionalidade docente. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018

CORSARO, William A. Faz de conta: aprendizagem e infância viva. Pátio – Educação Infantil, Porto Alegre, ano 9, n. 27, p. 12-15, abr./jun. 2011

DUBREUCQ, Francine. Jean-Ovide– Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4668.pdf. Acesso em 15 de novembro de 2022

FANTACHOLI, Fabiane das Neves. O Brincar na Educação Infantil: Jogos, Brinquedos e Brincadeiras – Um Olhar Psicopedagógico. Revista Fundação Aprender.

FROEBEL, F. Pedagogics of the Kindergarten – or his ideas concerning the play and plaything of the child. HARRIS, W.T. (Ed). The international series. New York/London: D. Appleton and Company, 1912. vol 30.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HEASLIP, Peter. Fazendo com que o brincar funcione na sala de aula. In: MOYLES, Janet et al. A excelência do brincar. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 121-132.

HORTA, Carolina. Brincar livre? Livre de quê? Livre de quem? In: PELLEGRINI, F; BARRETO, M. Beagá pra brincar: passeios, natureza, cultura e diversão em família. 1ª edição. Belo Horizonte: Editora Scrittore, 2017, p. 100-101.

KISHIMOTO, T. M. Brinquedos e materiais pedagógicos nas escolas infantis. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v.27, n.2, p.229-245, jul./dez. 2001.

KISHIMOTO, T. M. Processo de ensinar e aprender: lugares e culturas na Educação Infantil In: TRAVERSINI, C... [et al.] (Org.). Trajetória e processos de ensinar e aprender: práticas e didáticas: livro 2-Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

LOPES, M. C. Brincar Social Espontâneo na Educação de Infância: um estudo. Book (PDF). Dez, 2016.

MACHADO, M. M. O brinquedo-sucata e a criança. Edições Loyola, 2003.

MALUF, Ângela Cristina Munhoz. Atividades lúdicas para Educação Infantil: conceitos, orientações e práticas. Rio de Janeiro: Vozes, 2008

MELO, Luciana; VALLE, Elizabeth. O brinquedo e o brincar no desenvolvimento infantil. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 23, n. 40, p. 43-48, jan./mar.2005.

MENEZES, M. R. C . O BRINCAR COMO PARTE DA APRENDIZAGEM: instrumentos didáticos utilizados pelos docentes da Educação Infantil do município de Caturité, PB, 2013; Trabalho de Conclusão de Curso; (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal da Paraíba; 01-50. Disponível em: < https: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3713> acesso em 14 de abril de 2023

PIORSKI, Gandhy. Brinquedos de chão: A natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo: Editora Petrópolis, 2016.

RINALDI, C. Reggio Emilia: a imagem da criança e o ambiente em que ela vive como princípio fundamental. In: GANDINI, L.; EDWARDS, C. (org.). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SOARES, S. Vínculo, movimento e autonomia: educação até 3 anos. 2ª edição. São Paulo: Editora Omnisciência, 2020.

TEIXEIRA, Sirlândia Reis de Oliveira. Jogos, brinquedos, brincadeira e brinquedoteca: implicações no processo de aprendizagem e desenvolvimento. Sirlândia Reis de Oliveira Teixeira -2. Ed. RJ: Wak Editora,2012

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. O Desenvolvimento Psicológico na Infância. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1992.

WAJSKOP, Gisela. Brincar na pré-escola. 7. ed- São Paulo: Cortez, 2007

WINNICOTT D. O brincar e a realidade. Imago, 1975.

Published

2024-06-04

How to Cite

SANTOS, A. V. dos; LAGO, D. A.; PIRES, G. O. The use of unstructured materials as a way to enhance free play. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–15, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13637. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13637. Acesso em: 21 nov. 2024.