The use of unstructured materials as a way to enhance free play

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i2.13637

Keywords:

Playful Chest, Play Free, Joke

Abstract

The present work refers to a research project entitled “Baú Brincante: the potential of unstructured materials for free play in kindergarten children,” which aims to address the importance of free play for the integral development of the child. It is through free play that children live motivating and creative experiences, transforming and producing meanings that contribute to their integration into society. Free play with unstructured materials helps to enhance and experience children's ludic culture, since, through this, children are encouraged to create, recreate and produce their own games and toys, thus developing their imagination, autonomy and creativity. It is in this conception that it is understood that playing has educational values and its practices contribute for learning to happen naturally. In this bias, this study is an investigation of a qualitative nature, in which in the first stage we carried out a bibliographical survey, in the light of theorists, such as: Barbosa (2011), Cardoso (2018), Lopes (2016), Corsaro (2011 ), Wajskop (2007), Winnicott (1975), with the purpose of emphasizing how much free play is a great potentiator of children's development, as it allows them to connect with the world, explore their body and build their own imaginary, in addition to contributing positively to their personal development and learning.

Author Biographies

Ananda Vieira dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UESB – Pic/UESB, pelo projeto de Pesquisa interinstitucional Baú Brincante: estudo sobre a potencialidade dos materiais não estruturados para o brincar livre da criança da Educação Infantil (UFBA/UESB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ludicidade e Infância - GEPELINF, Jequié, Bahia, Brasil.

Débora Andrade Lago, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UESB – Pic/UESB, pelo projeto de Pesquisa interinstitucional Baú Brincante: estudo sobre a potencialidade dos materiais não estruturados para o brincar livre da criança da Educação Infantil (UFBA/UESB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ludicidade E Infância - GEPELINF, Jequié, Bahia, Brasil.

Graciele Oliveira Pires, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduanda do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UESB – Pic/UESB, pelo projeto de Pesquisa interinstitucional Baú Brincante: estudo sobre a potencialidade dos materiais não estruturados para o brincar livre da criança da Educação Infantil (UFBA/UESB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ludicidade E Infância - GEPELINF, Jequié, Bahia, Brasil.

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Published

2024-06-04

How to Cite

SANTOS, A. V. dos; LAGO, D. A.; PIRES, G. O. The use of unstructured materials as a way to enhance free play. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 1–15, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i2.13637. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/13637. Acesso em: 17 jul. 2024.